زایمان سزارین

زایمان سزارین + فیلم و عکس

هیچ چیزی مثل در آغوش گرفتن نوزاد برای مادری که ۹ ماه در انتظار بوده، شیرین نیست! اما برای تحقق یافتن این آرزو نیاز به طی کردن مراحل زایمان است. امروز حدود یک سوم از نوزادان در کل جهان به روش زایمان سزارین یا همان عمل سزارین متولد میشوند. در آغوش گرفتن نوزاد حس نابی است که سراسر وجود والدین را در برمی گیرد و اتفاقی بزرگ و وصف ناشدنی است.

۰۳:۳۳
truncate dir-rtl

فیلم کامل زایمان سزارین

از همه این احساسات زیبا که بگذریم می رسیم به چیستی و چگونگی زایمان، یک زن برای فارغ شدن چه دردها و سختی های که می بایست متحمل گردد، زایمان به دو روش طبیعی و سزارین انجام می شود. امروزه براساس آمارهای ثبت شده جهانی حدود ده درصد از زنان زایمان سزارین انجام می دهند. در ادامه بررسی کامل این روش شامل مراحل، چگونگی انجام آن، مراقبت های بعدی و عوارض سزارین می پردازیم.

در صورتی که نیاز به مشاوره و وقت دهی زایمان سزارین با دکتر ندا حاجیها دارید می توانید با ما در ارتباط باشید.

نام و نام خانوادگی
شماره تماس
پیام
فرم‌ با موفقیت ثبت شد!
لطفا دوباره تلاش کنید!

در چه صورت زایمان سزارین انجام می شود؟

سزارین یکی از روش های رایج زایمان است که در اتاق عمل انجام شده و شامل ایجاد یک برش بر روی شکم برای خارج کردن نوزاد از رحم میشود. در این روش نوزاد به جای عبور از مجرای زایمان (زایمان طبیعی)، از طریق برش ایجاد شده بر روی شکم از رحم خارج می شود. در اکثریت موارد زایمان سزارین به دلیل جلوگیری از بروز بیماری و گاها به دلیل آنکه زایمان طبیعی تهدیدی برای سلامتی مادر و فرزند است، انجام می گردد. با توجه به درخواست های بسیار زیاد مادران برای انجام این نوع از زایمان، متخصص زنان و زایمان شرایط و وضعیت مادر را مورد ارزیابی قرار می دهد و سپس تصمیمات لازمه را در این باره اتخاذ می کند.

مادران بایستی توجه داشته باشند که با علم و آگاهی این روش زایمانی آن را انجام دهند، البته که ممکن است این عمل به صورت اورژانسی و پیش بینی نشده در صورت پارگی زودرس کیسه آب انجام شود.

۰۳:۵۳
truncate dir-rtl

فیلم کامل و بدون سانسور زایمان سزارین

زایمان سزارین در چند هفتگی انجام میشود؟

این نوع زایمان معمولاً در هفته ۳۹ ام بارداری انجام میشود و این یعنی نوزاد حداقل ۲ هفته زودتر از زایمان طبیعی متولد می شود. به همین جهت برخی از پزشکان سزارین را زایمان زودرس می دانند. هفته های پایانی دوران بارداری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به همین جهت این روزها در سلامت جنین و خود مادر بسیار حائز اهمیت است. تولد نوزاد شما در هر کدام از هفته های بارداری تاثیر خاصی بر روی سلامت جسمی و مغزی نوزاد دارد. بنابراین تشخیص درست زمان زایمان بسیار مهم است. سعی کنید هفته های پایانی تحت مراقبت بیشتری قرار بگیرید. بهترین زمان زایمان سزارین زمانی است که دوره بارداری تکمیل شده باشد. معمولا نوزادی که در هفته ۳۹ بارداری به دنیا بیاد احتمال مرده بودنش بسیار کاهش می یابد. بنابراین به پزشک خود در خصوص زمان زایمان اطمینان کنید.

چه مادرانی باید عمل سزارین را انجام دهند؟

به طور معمول انجام زایمان سزارین زمانی توصیه می شود که، به دلیل مشکلات جسمی و یا عوارض ناشی از بارداری، امکان زایمان طبیعی وجود نداشته باشد و یا مادر و نوزاد در معرض خطر قرار داشته باشند. مهمترین علت هایی که باعث می شود، پزشک انجام سزارین را توصیه نماید، عبارتند از:

چه-مادرانی-باید-عمل-سزارین-را-انجام-دهند؟

عدم تناسب سر با لگن مادر سفالوپلویک

CPD اصطلاحی است که به معنای آن است که سر یا بدن کودک بیش از حد بزرگ است و نمی تواند از طریق لگن مادر با خیال راحت عبور کند، یا لگن مادر برای تحویل نوزاد با اندازه طبیعی بسیار کوچک است.

سابقه داشتن زایمان سزارین

اگرچه پس از سزارین امکان زایمان واژینال وجود دارد، اما برای همه خانم ها این شرایط فراهم نمی باشد. عواملی که می توانند در زایمان های بعدی تأثیر بگذارند که شامل نوع برش رحم در سزارین قبلی و خطر پارگی رحم است.

بارداری چند قلویی

اگرچه دوقلوها اغلب می توانند از طریق واژن خارج شوند، اما ممکن است در برخی موارد دو یا چند نوزاد نیاز باشد که از طریق زایمان سزارین متولد شوند.

جفت سرراهی

یکی از عواملی که سبب می گردد تا مادر نتواند زایمان طبیعی انجام دهد، جفت سر راهی است، زمانی که بخش کمی از جفت به دیواره رحم متصل شده که مانع از خروج نوزاد از طریق دهانه رحم می شود، زایمان می بایست به صورت سزارین انجام گردد.

قرارگیری نوزاد در رحم به صورت عرضی

کودک در رحم به صورت افقی یا به پهلو قرار گرفته است. در این شرایط همیشه از زایمان سزارین استفاده می شود.

قرارگیری کودک به حالت بریج

زمانی که قرارگیری کودک به صورتی باشد که باسن، پا یا هر دو ناحیه کودک نزدیکتر به دهانه رحم باشد، بدین حالت بریج گفته می شود که در چنین شرایطی زایمان طبیعی امکان نخواهد داشت و می بایست زایمان سزارین انجام گردد.

مبتلا بودن مادر به بیماری های جنسی

ابتلای مادر به بیماری های جنسی همانند تبخال یا زگیل تناسلی از عواملی است که سبب می گردد تا زایمان به صورت سزارین انجام گردد. قابل توجه است که زایمان طبیعی و عبور نوزاد از مجرای زایمان می تواند زمینه ساز خطر ابتلا نوزاد به این نوع بیماری ها گردد.

سایر عواملی که سبب می گردد تا زایمان سزارین انجام شود عبارت است از:

  • مشکلات بندناف
  •  پارگی رحم، پرولاپس بندناف
  • وزن جنین بیشتر از ۴/۵ کیلوگرم باشد.
  • زمانی که جنین در رحم مدفوع کرده باشد.
  • بیماریهای مادر مثل فشار خون بالا یا بیماریهای قلبی
  • بزرگ بودن سر نوزاد، که امکان عبور از مجرای زایمان را دشوار می کند.

گفتنی است، تعیین نوع زایمان؛ توسط پزشک متخصص زنان و زایمان و بعد از بررسی کامل شرایط جسمی مادر انجام میشود. زایمان سزارین ممکن است به صورت اورژانسی و به دلایلی از قبیل پارگی کیسه آب و تغییر در ریتم ضربان قلب نوزاد انجام شود.

آمادگی قبل از زایمان سزارین

چنانچه به هر دلیلی برای تولد فرزند خود زایمان به روش سزارین را انتخاب کرده اید بهتر است پیش از ورود به اتاق عمل آمادگی های لازمه برای پشت سر گذراندن مراحل سزارین کسب کنید که شامل موارد زیر می باشد:

✅ در برخی از بیمارستان ها باید از قبل پذیرش بگیرید و پرونده پزشکی تان را به طور کامل در اختیارشان قرار دهید تا بتوانید در روز موعد برای زایمان تشریف ببرید. همینطور در تاریخی که برای پذیرش شما نوبت داده می شود تاخیر نداشته باشید.

✅ هنگام پذیرش تمامی وضعیت حیاتی مادر و جنین مورد بررسی قرار می گیرد سپس برای ورود به اتاق عمل شما را آماده می کنند. انجام یک سری از آزمایشات برای تعیین نوع گروه خونی و یا بررسی سطح هموگلوبین خون ضروری است.

✅ معمولاً به جهت پیشگیری از هر نوع عفونت قبل از جراحی به مادر داروهای آنتی بیوتیک داده خواهد شد.

✅ تخلیه مثانه قبل از انجام جراحی می تواند احتمال هر نوع آسیبی را به حداقل کاهش دهد.

✅ از روز قبل نواحی پایین تنه خود را اصلاح کنید تا روند ورودتان به اتاق عمل سریع تر طی شود.

✅ در هنگام ورود به اتاق عمل سرم مسکن و لوله ای برای دفع ادرار به شما وصل می شود.

✅ دستبندی سفید برای شناسایی مادر و دستبندی صورتی برای آلرژی مادر به دارویی، به دست تان نصب می شود.

✅ دستبندی دیگری برای شناسایی نوزادتان به شما داده می شود.

✅ فرم های مخصوص پذیرش و عدم پذیرش انتقال خون ارائه می شود که باید تایید و امضا کنید.

✅ اتاق عمل و تیم جراحی همگی برای ارائه خدمات به شما و فرزند تان آمادگی دارند.

✅ تکنسین بیهوشی با نظارت دقیق بر میزان فشار خون، اقدام به بیهوشی می کند.

✅ پرده ای بین صورت و شکم تان کشیده می شود و سپس مراحل انجام سزارین آغاز می شود.

مراحل زایمان سزارین با تصویر

در ابتدا نگاهی کوتاه به تمامی مراحل عمل جراحی سزارین می اندازیم که شامل موارد زیر می باشد.

در مرحله اول به مادر آنژیوکت متصل میشود، تا خون و درگیر مایعات و داروهای مورد نیاز در طول زایمان به بدن مادر تزریق شود.

رگ گیری برای زایمان سزارین

سپس از طریق روشهای بی‌حسی اسپاینال (نخاعی)، بی‌حسی اپیدورال و یا هر دو شکم مادر را بی حس می کنند. در صورت لزوم و یا تشخیص پزشک از داروی بیهوشی نیز استفاده میشود. 

بیهوشی پیش از زایمان سزارین

پزشک پس از بیهوشی یا بی حسی موضعی یک برش افقی کمی بالاتر از اندام تناسلی و بر روی رحم انجام میشود تا نوزاد را از این طریق از شکم خارج کنند. در مواردی ممکن است برش به صورت افقی و از ناف تا نزدیکی اندام تناسلی انجام شود.  بعد از خروج نوزاد و جفت از رحم، برش ایجاد شده را بخیه میزنند.

برش شکم برای زایمان سزارین

در نهایت نوزاد پس از برش ایجاد شده بر روی شکم از رحم مادر خارج می شود و برش ایجاد شده بخیه و بسته می شود، سپس بیمار از اتاق عمل بیرون می برند.

خروج نوازد از رحم مادر در زایمان سزارین

توصیه های کاربردی مهم بعد از عمل سزارین

مراقبت‌های پس از هر جراحی می تواند در رسیدن به نتیجه مطلوب کمک بسزایی نماید، در خصوص مراقبتهای لازم بعد از جراحی سزارین نکات زیر را در نظر داشته باشید:

❇️ درد بعد از زایمان طبیعی، مشکل بسیار رایجی است، به همین جهت اغلب مادران باید تا چند روز بعد از زایمان از داروهای مسکن خوراکی و تزریقی استفاده نمایند. بعد از زایمان سزارین ممکن است به دلیل درد فراوانی که از محل برش و جای بخیه ها دارید با انبوهی از داروهای مسکن به منزل روانه شوید، البته برخی از خانم ها به دلیل مهارت و تبحر پزشک بعد از زایمان هیچ گونه دردی احساس نمی کنند که امر غیر طبیعی تلقی نمی شود بلکه صرفاٌ پزشک قدرتمند و فوق العاده داشته اند.

❇️ رعایت بهداشت و دوش گرفتن منظم میتواند از ایجاد عفونت جلوگیری نماید.

❇️ اغلب مادران تا چند روز بعد از زایمان احساس ضعف شدیدی را تجربه می کنند. استراحت کافی می تواند به مادر در بازیابی انرژی از دست رفته کمک نماید.

❇️ نوشیدن آب به میزان کافی حداقل ۸ لیوان در طول روز، می تواند از ایجاد یبوست و یا لخته شدن خون جلوگیری نماید.

❇️ داشتن رژیم غذایی سالم و با مصرف انواع سبزیجات میتواند در حفظ سلامت شما و نیز خوش طعم شدن شیر موثر باشد. تقریبا تمامی خانم ها بعد از زایمان از چند روز تا چند ماه احساس درد و ضعف در بدن خود دارند که به مرور با تغذیه ای مناسب و رعایت تمامی نکات و دستورالعمل های داده شده این ناراحتی ها برطرف و بهبودی کامل حاصل می شود.

❇️ معمولاً چند روز بعد از زایمان محل بخیه ها دچار خارش می شوند، از خاراندن جای بخیه ها بپرهیزید، این کار می تواند موجب باز شدن بخیه ها شود. 

❇️ بهتر است برای پیشگیری از انتقال عفونت برقراری هر نوع رابطه جنسی به ۶ هفته بعد از زایمان موکول شود.

❇️ برای پیشگیری از افتادگی شکم استفاده از شکم بند و یا شلوارهای تنگ تا حدودی موثر است. اما وارد شدن فشار بیش از حد می تواند به بخیه ها آسیب وارد کند.

❇️ باید هر روز بخیه ها را چک نمایید در صورت بروز علائم خطر مانند قرمزی، التهاب، تب، خونریزی و یا تشدید درد با پزشک خود مشورت نمایید. تحت هیچ شرایطی منطقه برش خورده را نخارانید، زیرا ممکن است بخیه های این ناحیه باز شوند و درد و ناراحتی مضاعفی را تجربه کنید.

عوارض زایمان سزارین

زایمان سزارین در مواردی به اجبار انجام می شود. شاید سزارین در نگاه اول روشی بدون درد و راحت تر برای زایمان به نظر بیاید، اما این روش در کنار مزیت های خود، بدون عوارض نبوده و می تواند مشکلاتی را برای مادر و جنین به همراه داشته باشد.

عوارض برای مادر

⚠️ از دست دادن مقدار زیادی خون

⚠️ حالت تهوع، استفراغ و سردرد بعد از زایمان

⚠️ عفونت، مثانه، رحم و سایر بخش های سیستم ادراری

⚠️ خطر سخت جدا شدن جفت از رحم در زایمان های بعدی

⚠️ ترومبوز وریدی، تشکیل لخته های خون در پاها یا ریه‌ ها

عوارض برای نوزاد

با زایمان سزارین خطر بروز عوارض زیر در نوزاد تا ۵۰ درصد افزایش می یابد.

⚠️ آسم

⚠️ دیابت

⚠️ چاقی

⚠️ آلرژی 

⚠️ بیماری سلیاک 

برداشتن چربی شکم هنگام سزارین امکان پذیر است؟

بارداری از جمله اتفاقاتی است که تاثیرات بسیار زیادی را بر روی بدن خانم ها می گذارد. تغییرات هورمونی بسیاری که در بدن زنان در این دوره اتفاق می افتد حتی بر روی خلق و خوی آنها هم تاثیر می گذارد. تغییر فرم طبیعی بدن ساده ترین و بدیهی ترین اتفاقی است که در حین بارداری و زایمان رخ می دهد. به همین دلیل بسیاری از خانم ها تمایل دارند که پوست و چربی اضافه در ناحیه شکم خود را بردارند. بنابراین خیلی طبیعی است که به فکر جراحی ابدومینوپلاستی یا برداشتن چربی شکم حین زایمان باشند. در این صورت هم زایمان سزارین شده اند و هم جراحی زیبایی را در این بین انجام داده اند. اما این کار به چند دلیل توصیه نمی شود:

  • اول اینکه جراحی ابدومینوپلاستی یا همان برداشتن چربی شکم، توسط جراحان پلاستیک قابل انجام است. اما معمولا توصیه نمی شود و ممکن است در موارد خیلی خاصی انجام بگیرد.
  • دلیل بعدی وجود تورم زیاد و آب زیادی که در بافت های این ناحیه وجود دارد ممکن است تغییر زیادی را پس از زایمان حس نکنید
  • بسیاری از این بزرگی شکم مربوط به ورم دوره بارداری است که پس از زایمان به خودی خود و با مراقبتهای سلامتی از بین خواهد رفت
  • علت مهم دیگر بزرگ بودن رحم است. هنگامی که رحم از حد معمول بزرگتر شده باشد نمی توان شکم کوچیکی را برای فرد ایجاد کرد.
  • جراحی ابدومینوپلاستی هنگامی ایده آل است که تمام ورم های بدن فرد خوابیده باشد و به حالت نرمال رسیده باشد. شرایطی که پوست شکم در اثر زایمان آویزان و شل شده باشد و هیگونه ورم در بدن فرد نباشد.

بنابراین بهترین توصیه برای خانم های جوان که به دنبال تناسب اندام پس از زایمان سزارین هستند، این است که مدت حداقل ۴ الی ۵ ماه بعد از زایمان صبر کنند. و اجازه دهند شرایط بدنی آنها به حالت ایده آل تری برگردد و سپس در خصوص این جراحی تصمیم بگیرند.

زایمان سزارین چقدر طول می کشد؟

شروع عمل سزارین در کل یک ساعت بیشتر زمان نمی برد. مگر اینکه شرایط مادر و یا نوزاد خاص باشد و پزشک مجبور باشد تصمیمات خاصی را بگیرد. مثلا شاید نیاز باشد در اتاق ریکاوری زمان بیشتری را استراحت کنید. یا زمان بی هوشی و بی حسی مادر اندکی بیشتر یا کمتر طول بکشد. زمان خارج کردن نوزاد از رحم مادر چیزی حدود یک الی دو دقیقه طول خواهد کشید و این زمان سرعت عمل پزشک بسیار اهمیت دارد. کل زمان سزارین در اتاق عمل مربوط به بیهوشی، ایجاد برش های لازم بر روی شکم تا رسیدن به رحم، خارج کردن نوزاد، دوختن بخیه های شکم مادر و همچنین چک کردن وضعیت نوزاد است.

تعداد بخیه در عمل سزارین چقدر است؟

در عمل سزارین معمولا یک برش افقی بر روی شکم انجام می شود. (به ندرت موارد اضطراری ممکن است پیش آید که پزشک مجبور به زدن بخیه عمودی شود). برش های شکم بر روی لایه های مختلف انجام می شود که شامل پوست و ماهیچه ها و چربی و نهایتا رسیدن به نوزاد است. معمولا برش زایمان حدود ۱۰ الی ۱۵ سانتی متر بسته به شرایط فرد است. این برش ها معمولا روی قسمت استخوان عانه یا گاهی زیر ناف تا بالای استخوان عانه ایجاد می‌شود. معمولا جای بخیه برای خانم ها جای سوال دارد. اگر این بخیه ها نزدیک به ناحیه رویش مو در ناحیه بیکینی باشد شکل ظاهری بهتری خواهد داشت.

سوالات متداول زایمان سزارین

جراحی لابیاپلاستی چند ماه پس از زایمان قابل انجام است؟

جراحی لابیاپلاستی که بیشتر بخاطر مشکلات عملکردی این ناحیه انجام می شود تا حداقل ۶ ماه پس از زایمان توصیه نمی شود تا شرایط بدنی مادر به حالت طبیعی و نرمال خود بازگردد. سپس با بررسی هایی که توسط متخصص زنان انجام می‌گیرد و در صورت نیاز لابیاپلاستی برای خانم انجام می شود.

مدت زمان بستری پس از زایمان سزارین چقدر است؟

فرد پس از زایمان سزارین باید یک شب را در بیمارستان بماند. طی این مدت چکاپ ها و بررسی های لازم توسط متخصص زنان و پرستارهای بخش بر روی مادر و نوزاد تازه متولد شده انجام می شود. مادر پس از فعالیت روده ها و انجام دفع، می تواند مرخص شود.

آیا احتمال ایجاد چسبندگی رحم بعد از سزارین وجود دارد؟

بعد از هر بار زایمان سزارین، در ناحیه مثانه و رحمی و یا بین بخش قدامی شکم و رحم نوعی چسبندگی ایجاد می شود. پس از هر بار زایمان شدت آن افزایش می یابد. ما در مقاله علت چسبندگی رحم در خانم ها این مورد را به طور کامل شرح داده ایم.

رابطه جنسی بعد از زایمان سزارین به چه صورت است؟

بدیهی است روابط جنسی بعد از زایمان یکی از دغدغه های زوجین محسوب می شود. فردی که به صورت سزارین عمل می شود برای برگشتن به حالت عادی و برقراری رابطه جنسی راحتتر است. بنابراین رابطه جنسی بعد از زایمان سزارین کم خطر است. سعی کنید زمانی را برای رسیدن به شرایط عادی مادر صرف کنید تا بدون مشکل این پروسه طی شود.
در صورتی که عفونت یا خونریزی دارید، احساس دردناحیه لگن ، آسیب دیدگی در ناحیه مثانه یا روده ها دارید حتما باید با متخصص خود مشورت کنید تا از چنین عوارضی جلوگیری شود.

در نهایت بدانید...

زایمان سزارین به عنوان روشی برای تولد نوزاد در مواردی که زایمان طبیعی ریسک‌هایی را به همراه دارد، استفاده می‌شود. این روش امکان نجات جان مادر و نوزاد را فراهم می‌کند، اما نیاز به مراقبت بیشتری پس از عمل دارد. در صورت تصمیم به زایمان سزارین، مهم است توصیه‌های پزشک را رعایت کرده و پس از عمل، نکات توصیه شده را جهت بهبودی و بازگشت به فعالیت‌های روزمره با دقت پیگیری کنید.

لینک های مفید
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + ده =