تنگ کردن واژن با پرینورافی

تنگ کردن واژن با پرینورافی

اصلی ترین دغدغه بانوان بعد از زایمان های مکرر تغییرات عدیده در ناحیه تناسلی است. گرچه این دغدغه ها برای ما امری غیر قابل تغییر بود و بانوان می بایست مشکلات ناشی از زایمان طبیعی را می پذیرفتند. اما امروزه به راحتی می توان این عارضه را درمان کرد و اعتماد به نفس از دست رفته را باز یافت. بله، اکثر مشکلات ناحیه تناسلی آغازگر کاهش اعتماد به نفس در بانوان هستند، چراکه سلامت این ناحیه رابطه مستقیمی با لذت از روابط جنسی دارد. بانوانی که بر اثر زایمان و یا افزایش سن دیگر نمی توانند تجربه برقراری رابطه زناشویی لذت بخش را داشته باشند، متقاضی عمل های جراحی زیبایی واژن هستند. یکی از این جراحی ها، پرینورافی یا جراحی تنگ کردن واژن است. در ادامه این مقاله به چگونگی این جراحی و مزایای حاصل از آن خواهیم پرداخت. اگر شما نیز از این عارضه رنج می برید خواننده این مقاله باشید:

جراحی پرینورافی چیست؟

یکی از انواع جراحی زیبایی واژن جراحی پرینورافی است. پرینه یکی واژن فرانسوی است و در حقیقت این ناحیه بین قسمت ورودی ناحیه تناسلی و مقعد قرار گرفته و پرینه نام دارد. بانوان در طول زندگی زناشویی خود ممکن است به علت های گوناگون نظیر زایمان های طبیعی مکرر، رابطه جنسی طولانی مدت و یا کهولت سن دچار شل شدگی و گشاد شدن واژن شوند.

پارگی پرینه در زایمان طبیعی یک امر بدیهی است و میزان پارگی آن درجات متفاوتی دارد که قابل درمان است. اما این امر نقش حیاتی در تماس جنسی افراد دارد و در مواردی که این میزان آسیب بسیار شدید باشد نیاز به جراحی پرینورافی خواهد بود.

پرینورافی یک جراحی زیبایی و ترمیمی است که اندازه دهانه واژن را به حالت قبل از آسیب دیدگی باز می گرداند و بهبود آن تاثیر بسزایی در کیفیت روابط زناشویی افراد خواهد داشت.

جراحی پرینورافی چیست؟
تنگ کردن واژن

چه عوامل به ناحیه پرینه آسیب وارد می کند؟

عوامل متعددی می تواند سبب آسیب به ناحیه پرینه شوند که عبارت است از:

زایمان طبیعی

یکی از عوامل بسیار مهم در بروز آسیب به واژن و پرینه، زایمان طبیعی می باشد. در برخی شرایط جراح مجبور است برای خروج راحت تر نوزاد قسمتی از ناحیه پرینه را برش بزند که به آن برش اپیزیوتومی گفته می شود. در شرایط معمول پس از زایمان این ناحیه بخیه زده می شود اما اگر این برش به درستی صورت نگیرد می تواند در آینده موجب اسکار جای زخم، درد و ناراحتی در فرد شود.

کاهش وزن شدید

با کاهش ناگهانی و بیش از حد وزن ممکن است عضلات ناحیه پرینه و بافت های اطراف آن دچار شل شدگی شده و آویزان شدن دائمی این عضلات خواهد شد.       

افزایش وزن و چاقی

افزایش وزن بیش از حد به پرینه و بافت های که از آن پشتیبانی می کنند فشار وارد کرده و به دلیل کشش این عضلات موجب از بین رفتن قدرت کشسانی آن خواهد شد.          

افزایش سن

همزمان با افزایش سن و نزدیک شدن به سن یائسگی بدن دچار تغییر و تحولات بسیاری می شود. یکی از عوارضی که همزمان و بعد از یائسگی بروز می کند شل شدن عضلات و بافت های واژن می باشد که ممکن است در روابط جنسی آنها تاثیرات منفی به جای بگذارد.

سایر عوامل

برخی از عوامل ژنتیکی، سرفه های مکرر و طولانی مدت و وجود بیماری در ناحیه موجب بروز مشکلاتی در پرینه خواهد شد.

نحوه انجام جراحی پرینورافی

جراحی پرینورافی تحت بیهوشی عمومی یا بی حسی موضعی قابل انجام می باشد و گفتنی است که این جراحی حدود دو تا سه میلی متری عمق واژن را ترمیم می نماید. در حقیقت این روش جراحی سبب تنگ کردن دهانه واژن می شود و نمی توان از آن تنگی داخلی و دیواره های واژن را انتظار داشت.

برخی از افراد که تمایل داشته باشند جراحی های همزمان انجام دهند، می توان گفت این جراحی با عمل واژینوپلاستی به صورت همزمان قابل انجام است.

در نهایت بگوییم که انجام جراحی پرینورافی بایستی توسط جراح و متخصص زنان انجام گردد زیرا متخصصین زنان به آناتومی ناحیه تناسلی آشنایی کامل دارند و این می تواند به پیشگیری از بروز عوارض کمک بسزایی نماید.

مدت زمان عمل پرینورافی

مدت زمان عمل پرینورافی بسیار کوتاه بوده و حداکثر یک ساعت می باشد، اما در صورتی که این جراحی به صورت همزمان با سایر اعمال جراحی انجام گردد بر زمان آن اثر گذاشته و طولانی تر خواهد بود. همچنین بایستی بدانید که فرد پس از مدت زمان کوتاه می تواند به فعالیت های روزمره خود بپردازد.

ماندگاری عمل پرینورافی

در ابتدای امر افرادی بهتر است این جراحی را انجام دهند که دیگر قصد بارداری را ندارند. زیرا بارداری و زایمان می تواند منجر به شلی واژن و پارگی ناحیه پرینه شود. همچنین افزایش و کاهش وزن می تواند بر نتیجه جراحی تاثیر منفی بگذارد. در صورت آنکه فرد توصیه های لازم را به کار گیرد می توان گفت نتیجه جراحی ماندگار خواهد بود اما بایستی بدانید که این میزان ماندگاری با میزان رعایت توصیه های پزشکی رابطه مستقیم دارد.

جراحی پرینورافی

پرینورافی برای چه بانوانی توصیه می شود؟

جراحی پرینورافی را می توان برای بانوانی که:

  • اختلال در رسیدن به ارگاسم
  • ابتلا به عفونت های مکرر واژن
  • مبتلا به افتادگی دهانه رحم هستند.
  • به علت زایمان دچار پارگی پرینه شده اند.
  • با علت ژنیتکی دچار شل شدگی و افتادگی پوست واژن هستند.
  • و در آخر به علت افزایش سن دچار پارگی و شل شدگی پوست واژن شده اند.

 توصیه کرد. نکته قابل توجه دیگر در جراحی پرینورافی متوجه بانوانی است که احتمال بارداری مجدد را می دهند، این بانوان می بایست با اطمینان از پایان بارداری به این جراحی اقدام کنند و یا جراحی پرینورافی را تا بعد از آخرین زایمان به تعویق بیندازند. همچنین به بانوانی سیستم ایمنی ضعیفی دارند، توصیه می شود از انجام این جراحی صرف نظر کنند.

عوارض ناشی از جراحی پرینورافی

این جراحی نیز به مانند تمامی جراحی های دیگر می تواند با عوارضی همراه باشد. از عوارض شایع و احتمالی این جراحی بروز خونروزی و عفونت است. بانوان باید توجه داشته باشند که در صورت مراجعه به بهترین جراح زیبایی زنان می توانند جراحی موفقیت آمیزی را تجربه کنند. از این رو یافتن دکتر زنان خوب باید در درجه اول اهمیت قرار گیرد. عوارض جراحی پرینورافی شامل موارد زیر است:

  • درد
  • تورم
  • عفونت
  • خونریزی
  • لخته شدن خون
  • مشکلات مربوط به بیهوشی
  • بی حسی در نزدیکی محل های برش
  • آسیب به اندام های مجاور مانند راست روده
تنگ کردن واژن با پرینورافی

مراقبت های بعد از جراحی پرینورافی

انجام این جراحی با توصیه های پزشکی همراه خواهد بود، که بانوان با رعایت این نکات می توانند جراحی رضایت بخشی را تجربه کنند. این توصیه ها عبارت اند از:

  • ناحیه جراحی را خشک و تمیز نگه دارند.
  • از برقراری رابطه جنسی به مدت ۶ الی ۸ هفته خودداری کنند.
  • از فعالیت هایی که موجب کشیدگی ناحیه واژن میشود بپرهیزند.
  • مواد غذایی حاوی فیبر به منظور پیشگیری از یبوست مصرف نمایید.
  • بانوان می بایست به مدت یک هفته پس از این جراحی استراحت کنند.
  • داروهایی که توسط جراح زیبایی زنان تجویز شده است را به موقع مصرف کنند.
لینک های مفید
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × دو =