افتادگی رحم

افتادگی رحم یا پرولاپس رحم

در این مقاله به طور کامل به بررسی افتادگی رحم خواهیم پرداخت. رحم به طور طبیعی توسط رباط ها و یا بافت های مختلفی به دیواره لگن متصل شده است. در اثر عوامل مختلفی مانند افزایش سن، زایمان های سخت و مکرر و فشار به شکم ساختار این بافت ها به مرور تحلیل رفته و شل می شود. همین امر موجب آویزان شدن یا به اصطلاح افتادگی رحم می شود. افتادگی رحم بر حسب شدت به درجات مختلفی تقسیم بندی می شود.

افتادگی-رحم-یا-پرولاپس-رحم

پرولاپس یا افتادگی رحم معمولا در خانم ها پس از دوران یائسگی رخ می دهد. آسیب به بافت های نگه دارنده در دوران بارداری و هنگام زایمان از یک طرف و کاهش هورمون استروژن و تکرار فشار به رحم از طرفی دیگر می تواند عضلات کف لگن را ضعیف کرده و موجب افتادگی رحم شود. در نتیجه پرولاپس یک برآمدگی در واژن ایجاد می شود که این افتادگی هم می تواند افتادگی مثانه باشدT هم می تواند افتادگی رکتوم باشد یا می تواند افتادگی رحم باشد.

علائم و نشانه های افتادگی رحم و مثانه

شدت و درجه افتادگی رحم در همه افراد متفاوت است. افتادگی خفیف معمولا هیچ علامتی ندارد اما اگر شدید باشد علائمی بروز می کند که این علائم شامل موارد ذیل هستند :

  • احساس پری در قسمت مهبل و مجرای ادراری
  • وجود توده جلو آمده و احساس سنگینی و درد خفیف در قسمت تحتانی پشت، واژن یا لگن
  • ناراحتی مبهم در لگن و کمر دردی که با بلند شدن شدت می یابد.
  • بی اختیاری ادرار هنگام خنده، عطسه یا سرفه
  • احساسی مانند نشستن روی یک توپ کوچک
  • احساس مراجعه فوری برای تخلیه ادرار
  • احساس درد و ناراحتی هنگام رابطه جنسی

باید توجه داشت این نشانه ها هنگام صبح کمتر است اما در طول روز فرد مبتلا را بیشتر آزار می دهد.

افتادگی رحم.

علت افتادگی رحم

✅ عواملی که موجب فشار خارجی بر عضلات و رباط ها می شود، می توانند یکی از عوامل ایجاد کننده افتادگی شوند.

✅ چاقی نیز یکی دیگر از مهم ترین این عوامل است.

✅ زایمان کودک درشت یا زایمان طبیعی سخت که در آن عضلات کف لگن یا بافت های نگه دارنده آسیب ببنند.

✅ بیماری هایی که باعث افزایش فشار شکم می شود مانند تومورها، سرفه های مزمن، زور زدن های بسیار هنگام یبوست های مزمن، تناسب جسمی نامناسب، شغل هایی که در آن زن مجبور باشد اجسام سنگین را بلند کند در بروز این مشکل دخیل هستند.

✅ البته گاهی عوامل ژنتیکی نیز در این امر دخالت دارند.

  • همچنین عوامل دیگری مانند:
  • وارد آمدن ضربه
  • افزایش سن
  • کاهش میزان هورمون استروژن
  • نیز می توانند در ایجاد پرولاپس یا افتادگی دخیل باشد.

آیا زایمان طبیعی همیشه باعث افتادگی رحم می‌شود؟

اغلب خانم ها گمان می کنند که اگر زایمان طبیعی انجام بدهند حتما دچار افتادگی رحم می شوند و در پی آن دچار بی اختیاری ادرار، افتادگی مثانه و یا یبوست میشوند. اما در واقع اصلی ترین علت این مشکل زایمان طبیعی نیست، بلکه شل شدن عضلات کف لگن است. برخی افراد به طور مادرزادی دارای کف لگن شلی هستند. در این افراد حتی زایمان سزارین هم می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در بدن آنها بشود.

۰۳:۳۴
truncate dir-rtl

آیا زایمان طبیعی تنها دلیل افتادگی رحم است؟

تشخیص افتادگی رحم

یکی از بهترین روش های تشخیص افتادگی، معاینه توسط جراح زنان و زایمان است که با مشاهده برآمدگی عضو در داخل واژن تشخیص صورت می گیرد.

در واقع تشخیص این بیماری با دستگاهی به نام اسپکولوم انجام می شود که به متخصص اجازه مشاهده داخل واژن و همینطور بررسی کانال واژن و رحم را خواهد داد که امکان دارد حتی برای تخمین میزان افتادگی پزشک از فرد بخواهد که مانند زمان دفع فشار وارد کند.

در ویدئو زیر خانمی را مشاهده می کنید که دو زایمان انجام داده اند، یک زایمان به صورت طبیعی و دیگری سزارین. توضیحات دقیق تر را می توانید در ویدئو زیر از صبحت های خانم دکتر ندا حاجیها ببینید و بشنوید.

۰۱:۱۵
truncate dir-rtl

آیا افتادگی رحم تنها ناشی از زایمان طبیعیه ؟

پیشگیری از افتادگی رحم

✅ وزن خود را متعادل و مناسب کنید و برای حفظ قدرت عضلانی مناسب از یک برنامه ورزشی و رژیم غذایی سالم بهره ببرید.

✅ در طول بارداری و پس از زایمان انجام تمرینات ورزشی مانند تمرینات کگل جهت تقویت عضلات بر اساس درجه افتادگی به شدت توصیه می شود.

✅ توصیه می شود مشکلات یبوست به طور کامل درمان شود.

✅ سعی کنید از انجام ورزش هایی که به واژن و لگن فشار وارد می کند، بپرهیزید.

✅ تا حد ممکن بار سنگین بلند نکنید.

افتادگی یا پرولاپس رحم

درمان افتادگی رحم

اگر پرولاپس رحم ناکامل باشد نیاز به درمان خاصی ندارد و انجام ورزش ها کف لگن در این مواقع توصیه می شود. همچنین استفاده از پساری واژینال که در اندازه و انواع مختلفی وجود دارد توصیه می شود.

درمان-افتادگی-رحم

در ادامه روش های درمانی را بررسی خواهیم کرد.

روش های غیرجراحی

در موارد کمی شدید افتادگی رحم، درمان شامل داروهای موضعی حاوی استروژن است. از دیگر درمان ها می توان به کاهش وزن و رژیم درمانی، استفاده از شکم بندهای سفت و محکم و کاهش فعالیت هایی که فشار داخل شکمی را افزایش می دهد، اشاره کرد.

روش جراحی

ناگفته نماند در مواردی که افتادگی بسیار شدید است جراحی الزامیست. درمان جراحی بر میزان افتادگی توسط بهترین متخصص زنان و زایمان تعیین می شود. طی جراحی، بافت هایی که شل شده اند به جای خود باز می گرداند. افتادگی رحم ممکن است با افتادگی مثانه که در آن مثانه به دیواره ضعیف جلوی واژن فشار می آورد یا افتادگی مقعد نیز همراه باشد.

باید به این نکته اشاره کرد که روش جراحی به طور معمول برای افرادی که قصد بارداری و بچه دار شدن ندارند، انجام می شود چرا که فشارهای وارد شده به عضلات کف لگن در زمان بارداری به اصلاحات رحمی آسیب وارد خواهد کرد.

بهترین راه درمان افتادگی رحم به گفته دکتر ندا حاجیها

۰۱:۰۹
truncate dir-rtl

بهترین راه برای درمان افتادگی رحم چیه ؟

آیا امکان انجام جراحی افتادگی رحم همزمان با جراحی های زیبایی وجود دارد؟

یکی از دغدغه های خانم ها انجام عمل های همزمان است. افراد دوست دارند مدت زمان کمتری را در بیمارستان بگذرانند. به همین دلیل میخواهند با یکبار مراجعه همه کارهای خود را انجام دهند. در برخی موارد امکان انجام جراحی های همزمان وجود دارد. از هر فرد به فرد دیگر متفاوت است و برای همه نمی توان یک نسخه ارائه داد. اما به طور مثال عمل افتادگی رحم همزمان با لابیاپلاستی قابل انجام است و در برخی از افراد انجام شده است. از دیگر جراحی های زیبایی مثل تزریق چربی به واژن همزمان با تنگ کردن واژن و غیره نیز می توان به طور همزمان استفاده کرد.

سوالات متداول افتادگی رحم

آیا بعد از زایمان افتادگی رحم پیدا می کنیم؟

عوامل مختلفی باعث افتادگی رحم می شوند که زایمان یکی از این عوامل است. اما عامل اصلی نیست. افرادی که به طور ارثی و مادرزادی دارای عضلات کف لگن شلی هستند زمینه ای برای ابتلا به این مشکل دارند.

درمان قطعی افتادگی رحم چیست؟

افتادگی رحم با توجه به شرایط بیمار درمان های مختلفی از دارودرمانی تا رژیم کاهش وزن و ورزش های مختلف را شامل میشود. اما قطعا در موارد بسیار حاد و شدید که فرد دچار بی اختیاری ادرار و دیگر مشکلات ناشی از این بیماری است با تشخیص پزشک چاره ای به جز جراحی نمی ماند. این مهم باید توسط دکتر زنان تشخیص داده شود.

آِیا امکان عود کردن افتادگی رحم وجود دارد؟

بله، باید ذکر کرد که با اینکه در بیشتر مواقع درمان این بیماری موفقیت آمیز است ولی امکان دارد به دلیل افزایش وزن، سن زیر ۶۰ سال و همینطور شدید بودن افتادگی دوباره این بیماری عود کند.

سخن پایانی

افتادگی رحم عارضه ای است که در میان بانوان بسیار شایع بوده و به طور معمول در سنین بالا اتفاق می افتد و باید افراد برای درمان آن در اسرع وقت به پزشک متخصص مراجعه نمایند، به طور کامل در این مقاله در خصوص این موضوع، علائم، درمان و همینطور نحوه پیشگیری صحبت کرده ایم، امیدواریم که این مطالب برای شما مفید واقع شده باشد.

لینک های مفید
5 پاسخ
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × دو =