مراقبت های دوران بارداری

مراقبت های دوران بارداری

یکی از مسائل بسیار مهمی که مادران باید به آن توجه کنند این است که مراقبت های دوران بارداری از چه زمانی آغاز می شود؟ چه مراقبت هایی در این دوران توصیه می شود؟

یکی از لذت بخش ترین دوران زندگی تمام خانم ها که از همیشه از آن به عنوان شیرین ترین دوران ها یاد می کنند دوران بارداری می باشد، اما آموزش و کسب مهارت های لازم در دوران بارداری و تطبیق تحولات جسمی و روحی از جمله نیازهای اولیه مادران در این دوران می باشد. همچنین توجه به سلامت زنان قبل و دوران بارداری از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

دکتر ندا حاجیها جراح زیبایی زنان شما عزیزان می توانید برای مشاوره در خصوص مراقبت های دوران بارداری و تعیین وقت قبلی از دکتر ندا حاجیها متخصص زنان و زایمان ، با شماره ۸۸۱۹۵۸۳۱ ۰۲۱ و پیج اینستاگرام ایشان ارتباط برقرار کنید.

مراقبت های قبل از بارداری

مشاوره قبل از بارداری به بالا بردن سطح سلامت مادر و آمادگی او برای حاملگی کمک بسیاری می کند. معاینات دوره ای بارداری از اهمیت بالایی برخوردار است حتی اگر مشکل خاصی وجود نداشته باشد. انجام آزمایشات لازم که از سوی پزشک درخواست می شود اهمیت بالایی دارد تا از سلامت کامل خود اطمینان کامل را پیدا کنند. پس از آن اجازه حاملگی به آنها داده می شود و وارد دوران بارداری می شوند. در زمان حاملگی نیز یک سری مراقبت های خاص وجود دارد که باید انجام شود.

⚡ یکی از این مراقبت ها در سه ماهه اول بارداری می باشد. عوامل مختلف بسیاری می تواند تاثیرات مستقیم و غیر مستقیمی در سلامت جنین بگذارد و ناهنجاری هایی را در جنین به وجود آورد، از این جهت می توان سه ماهه اول بارداری را جزء یکی از حساس ترین زمان از نظر لانه گزینی و رشد و اولیه جنین دانست.

سه ماهه اول بارداری

در طی مایعات پزشکی در سه ماهه اول بارداری پزشک در مورد نحوه تغذیه سالم، افزایش وزن، دریافت یک سری ویتامین ها و مشکلاتی که ممکن است در طول دوران بارداری رخ دهد توضیحاتی را ارائه می دهد. این اطلاعات کمک خواهد کرد تا مادر باردار نقش مهم و مفیدی را در مراقبت خود و جنین خود را داشته باشد.

مراقبت های دوران بارداری
مراقبت های دوران بارداری

اقدامات لازم در دوران بارداری

در این بخش از مقاله اقداماتی که انجام آن ها در دوران بارداری نیاز و ضروری است را بررسی خواهیم کرد.

انجام آزمایش خون

معمولا یک آزمایش خون کامل برای مادر درخواست می شود. این آزمایش در بررسی وضعیت کلی مادر کمک زیادی می کند. در این آزمایش میزان rh خون و ضعیت آنتی بادی های rh بررسی می شود. همچنین میزان قند خون ناشتا نیز از جمله مواردی است که باید در این آزمایش مورد بررسی قرار گیرد.

آزمایش ادرار

برای بررسی وضعیت سلامت مجاری ادرار از نظر وجود عفونت آزمایش ادرار درخواست می شود.

آزمایشات غربالگری

آزمایشات غربالگری برای تشخیص نقص های مادرزادی جنین و اختلالات کروموزومی انجام می شود. از جمله این آزمایشات انجام سونوگرافی nt  (بررسی میزان مابع پشت گردن جنین) و یک آزمایش خون می باشد که در این آزمایش میزان HCG یا سطح پروتئین a را در پلاسمای مادر اندازه می گیرد.

آزمایشگاه پس از انجام آزمایش زنان را در دو گروه کم خطر و پر خطر قرار می دهد. اگر چنانچه احتمال وجود اختلال کروموزومی وجود داشته باشد انجام آزمایشات غربالگری سه ماهه سوم و انجام آزمایشات نمونه گیری از پرزهای جفتی و یا آمینوسنتز درخواست می شود.

معاینات دوران بارداری

از ماه اول تا ۶ ماهیانه یک بار، در ماه های ۷ و ۸ بارداری ماهیانه دو بار و در ماه ۹ ام به صورت هفتگی باید صورت گیرد. البته بسته به وضیت تغذیه ای مادر وزن و بیماری های زمینه ای ممکن است مراجعات بیشتری نیاز باشد.

سونوگرافی های دوران بارداری

  • در مرحله نخست یک سونوگرافی جهت تائید حاملگی داخل رحم انجام می شود.
  • سونوگرافی بعدی در سه ماهه اول بارداری صورت می گیرد که سونوگرافی غربالگری اول نام دارد.
  • سونوگرافی و غربالگری دوم در سه ماهه دوم انجام می شود.
  • نهایتا در ۳۶ هفته سونوگرافی بررسی مایع جنین بسته به ضرورت پزشک انجام می شود.

شرکت در کلاس های دوران بارداری

کسب اطلاعات ناآگاهانه از افرادی که قبلا تجربه زایمان داشته اند و عقاید اشتباهی که بدون قصد و غرض توسط این افراد به خانم های باردار توصیه می شود اگر چه از روی خیرخواهی آنها می باشد اما ممکن است مادران را دچار سردرگمی کند.

 

شرکت در کلاس های دوران بارداری به مادران باردار در راستای بالا بردن آگاهی و آمادگی لازم و حفظ سلامت آنها کمک بسیاری می کند. همچنین این کلاس ها معمولا با اهداف خاصی برگزار می شود که در آنها آموزش های لازم در رابطه با نکات مربوط به مراقبت های لازم در دوران بارداری و تمرینات ورزشی مناسب با شرایط مادر ارائه می شود.

کلاس های بیمارستانی

کلاس هایی که معمولا در بیمارستان ها برگزار می شوند، رایگان هستند. در این کلاس ها اطلاعات بسیار جامع و کاملی در رابطه با روش ها و اقداماتی که در اتاق زایمان چه زایمان طبیعی و چه سزارین انجام می شود، ارائه می شود. احتمالا در این کلاس ها اتاق زایمان و محل نگهداری از نوزادان را به مادران نشان می دهند. تنها مشکلی که در این کلاس ها وجود دارد وجود جمعیت بسیار زیاد از شرکت کنندگان می باشد که امکان پرسش و پاسخ را در آن کمتر کرده است.

مراقبت های دوران بارداری
مراقبت های دوران بارداری

در کلاس های دوران بارداری چه مواردی آموزش داده می شود؟

در جلسات اول در اطلاعاتی در رابطه با مراحل رشد جنین، طول مدت بارداری سالم، مراقبت از خود و جنین، رعایت بهداشت حین برقراری رابطه جنسی، اهمیت و نقش ورزش در دوران بارداری، نقش تغذیه و وزن گیری در این دوران، علائم و عوارض شایع دوران بارداری، ارائه راهنمایی هایی در رابطه با نقش حمایتی همسر در دوران بارداری و آزمایشات لازم که در این دروان باید انجام شود به مادران آموزش داده می شود.

در جلسات بعدی نحوه شیردهی به نوزاد، راه های تقویت هوش جنین، فواید و معایب زایمان سزارین و طبیعی، شرح مشخصات یک نوزاد سالم، علل گریه های نوزاد، انجام واکسناسیون نوزاد پس از تولد، مراحل رشد و آزمایشات لازم برای نوزاد، آموزش داده می شود.

در جلسات نهایی که تشکیل می شود معمولا نکات لازم در مورد هدف از آموزش و تعلیم و تربیت کودک، عوامل تاثیرگذار بر مادر و جنین، نحوه ارتباط گرفتن مادر با نوزاد، آموزش نکاتی در رابطه با تربیت فرزند و آموزش روانشناسی و شکل گیری شخصیت نوزاد تا سن ۳ سالگی، توسط مربی آموزش داده می شود.

و در آخر …

مادران باردار می توانند تمام نگرانی ها و مشکلات خود را با پزشک خود درمیان بگذارند. همراه کردن همسر در این مسیر اعتماد به نفس مادر را بالا برده و موجب می شود به وظایف خود به طور یکسان عمل کند.

زوجی که تصمیم به بارداری می گیرند بهتر است یک ماه قبل به پزشک مراجعه داشته باشند و شروع مصرف قرص اسیدفولیک و انجام آزمایشات لازم برای مادر انجام شود. از این رو مادرانی که مراقبت های دوران بارداری را به طور منظم انجام دادند سرانجام حاملگی بسیار بهتر و راحت تری دارند.

لینک های مفید
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 6 =