زگییل تناسلی

زگیل تناسلی و راه های انتقال آن

یکی از بیماری های شایعی که معمولا قشر جوان و میانسال جامعه کنونی را درگیر خود کرده، زگیل تناسلی می باشد. عامل ایجاد کننده زگیل تناسلی ویروس HPV یا ( Human Papillomavirus ) می باشد که بیش از ۱۰۰ نوع از آن در جهان شناخته شده است که ۴۰ نوع از آنها می توانند زگیل تناسلی را ایجاد کنند. انواع ۶، ۱۱، ۱۶، ۱۸ زگیل تناسلی از شایع ترین گونه های ویروسی می باشند.

در این مقاله سعی داریم اطلاعات کلی در رابطه با این بیماری به شما ارائه دهیم. با ما همراه باشید.

انواع زگیل تناسلی

همه انواع زگیل تناسلی خطرناک نیستند . در واقع دو نوع زگیل تناسلی کم خطر و پرخطر وجود دارد. زگیل های کم خطر احتمال ایجاد سرطان و یا انتقال به دیگری را معمولا ندارند. با چکاپ ساالیانه از طریق انجام تست پاپ اسمیر انتظار می رود که این بیماری مهار شده و از بین برود. همچنین تزریق واکسن گارداسیل در این زمینه بسیار کمک کننده است.

اما در انواع زگیل تناسلی پرخطر، حتما کولپوسسکوپی انجام می شود. و در مراحل بعدی درمان زگیل تناسلی اقدام به بایوپسی یا نمونه برداری می شود تا شخص شود که این بیماری چقدر در عمق بافت نفوذ پیدا کرده است.

علائم زگیل تناسلی

از آن جایی که این بیماری علائمی ندارد گاهی بسیاری از افراد اطلاعی از وجود بیماری ندارند و گاهی ممکن است برخی از افراد علائمی هم داشته باشند اما به دلیل آنکه از نوع بیماری آگاهی ندارند اقدامی برای درمان آن نمی کنند. زمانی که بیماری علائمی نداشته باشد ویروس ممکن است از دو هفته تا چند سال در بدن باقی بماند و با گذشت زمان با یک افت ایمنی خود را نشان می دهد.

یکی از علائم و نشانه های بارز این بیماری مشاهده ضایعات برجسته سفت و گوشتی بر روی پوست در اطراف ناحیه تناسلی می باشد. احساس خارش و سوزش و درد از دیگر نشانه های وجود زگیل تناسلی می باشد.

راه های انتقال بیماری زگیل تناسلی

شایع ترین راه انتقال این بیماری از طریق روابط جنسی می باشد. در واقع زگیل تناسلی یکی از بیماری های منتقله جنسی می باشد اما به این منظور نیست که حتما و الزاما این بیماری از طریق رابطه جنسی منتقل می شود. گاهی اوقات از طریق استفاده از لوازمی مانند تیغ یا لیف مشترک و یا رفتن به مکان هایی مانند سونا که به نوعی ویروس در آن پخش شده باشد می تواند منتقل شود. همچنین تماس پوستی فرد سالم با فردی که دارای زگیل تناسلی می باشد نیز می تواند یکی دیگر از راه های انتقال زگیل تناسلی باشد.

زگیل تناسلی

پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی

روش های پیشگیری از ابتلا به این بیماری:

  • استفاده از روش های محافظت شده در روابط جنسی
  • جلوگیری از ارتباط های خارج از خانواده و تعدد روابط جنسی
  • استفاده نکردن از لوازم بهداشتی شخصی به صورت مشترک
  • واکسیناسیون به موقع

استفاده از واکسن گارداسیل در ابتلا به زگیل تناسلی بسیار کمک کننده است. به یاد داشته باشید که بهتر است این واکسن در سنین پایین تزریق شود.

درمان قطعی زگیل تناسلی

ویروس زگیل تناسلی جزء یکی از ویروس هایی است که درمان قطعی برای آن وجود ندارد اما در صورتی که به این بیماری مبتلا شدید قبل از هر کاری باید آرامش خود را حفظ کرده و به یک پزشک متخصص زنان مراجعه نمایید. باید این نکته را در نظر داشته باشید که درمان به موقع زگیل های تناسلی می تواند جلوی سرطانی شدن آن ها را بگیرد. همچنین تا زمانی که به زگیل تناسلی مبتلا باشید نمی توانید با شریک جنسی خود ارتباط برقرار نماید زیرا احتمال انتقال ویروس از این طریق بسیار زیاد است. روش های مختلفی برای درمان این زگیل های تناسلی وجود دارد که پزشک بسته به میزان درگیری فرد به این بیماری بهترین درمان را برای او در نظر می گیرد.

درمان زگیل تناسلی

اما به طور کلی از جمله درمان هایی که برای از بین بردن ضایعات زگیل تناسلی به کار می رود شامل:

  • کرایوتراپی
  • درمان با لیرز
  • درمان های دارویی
  • سوزاندن
  • عمل جراحی

سوالات متداول زگیل تناسلی

در این قسمت پاسخ شایع ترین سوالات درباره زگیل تناسلی را بخوانید

لینک های مفید
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + دو =