عوارض عمل لابیاپلاستی

عوارض عمل لابیاپلاستی چیست؟

عوارض عمل لابیاپلاستی به طور معمول تا دو هفته بعد از جراحی وجود خواهد داشت. همچنین انجام فعالیت‌های سنگین و برقراری رابطه جنسی را برای فرد، محدود می‌کند. اگر نکات لازم و مراقبتی بعد از عمل رعایت نشود، شدت جراحات و خطرات حاصل از عمل افزایش خواهد یافت. در این حالت ناحیه دستگاه تناسلی ملتهب و حساس شده و با عفونت‌های احتمالی، آماده مبارزه خواهد شد. سوزش، عفونت، خونریزی، درد، التهاب، قرمزی و… در ناحیه واژن و لابیاها طبیعی بوده و در خوش‌بینانه‌ترین حالت ممکن، بعد از دو هفته کمتر خواهد شد.

عوارض-عمل-لابیاپلاستی-چیست؟

عوارض عمل لابیاپلاستی موقت

عوارض عمل لابیاپلاستی موقت، معمولا تا دو هفته بعد از جراحی باقی می‌ماند. این عارضه‌ها بعد از گذراندن دوران نقاهت و رعایت نکات مراقبتی و پزشکی به مرور زمان برطرف می‌شود. از آن جایی که هر عمل زیبایی عارضه‌های خاص خود را دارد، عمل لابیاپلاستی عوارضی داشته که تمام خانم‌ها به آن دچار می‌شوند. به طور معمول اگر این عمل توسط پزشک متخصص باتجربه و به وسیله پیشرفته‌ترین دستگاه‌های به روز دنیا انجام شود، احتمال بروز عوارض بعد از جراحی کاهش پیدا می‌کند.

درد در ناحیه جراحی شده جزو شایع‌ترین عوارض عمل لابیاپلاستی است. هنگامی که خاصیت بی حسی از ناحیه دستگاه تناسلی از بین می‌رود، شروع درد و ناراحتی یک امر طبیعی است. البته با توجه به نوع عمل و میزان سطح برش و زیباسازی، آستانه درد برای هر فرد متفاوت خواهد بود. پزشک متخصص برای کاهش درد در ناحیه دستگاه تناسلی، داروهای مسکن تجویز می‌کند.

تورم

بعد از جراحی لابیاپلاستی، پوست اطراف کلیتوریس حساس شده و ممکن است ملتهب یا متورم شود. بعد از جراحی سلول‌های دفاعی بدن در محل زخم با عفونت‌ها مبارزه می‌کنند. به همین دلیل ممکن است پف کردگی و تورم در این ناحیه دیده شود. رعایت نکات بهداشتی، مصرف غذاهای سالم از جمله سبزیجات، استفاده از کمپرس سرد و… در کاهش تورم این ناحیه، بسیار موثر است.

سوزش و خارش

وجود سوزش و خارش جزو عوارض عمل لابیاپلاستی است که تا حدود دو هفته بعد از جراحی، ممکن است طول بکشد. این امر در پایان دوران نقاهت و در هنگام بهبودی، بیشتر شایع خواهد بود. اگر این خارش بیشتر از دو هفته و همراه با درد بود، ممکن است زخم عفونت کرده باشد. در این حالت حتما باید به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه شود.

خونریزی

خونریزی کردن ناحیه لابیا بعد از عمل طبیعی است؛ اما باید مقدار خونریزی بررسی شود. از آن جایی که لابیاها جریان‌های خونی دارند، بعد از برش ممکن است دچار خونریزی شوند. بهتر است در این دوران از پانسمان‌های بهداشتی استفاده شده و از انجام فعالیت‌های سنگین، جدا خودداری شود.

عوارض عمل لابیاپلاستی طولانی مدت

عوارض عمل لابیاپلاستی به صورت طولانی مدت، معمولا نادر است. این شرایط برای خانم‌هایی پیش می‌آید که اصول جراحی به درستی انجام نشده یا نکات مراقبتی را رعایت نکرده‌اند. اگر عارضه‌های عمل بیشتر از دو هفته ادامه پیدا کند، غیر طبیعی به نظر خواهد رسید. به همین دلیل توصیه می‌شود که در صورت طولانی شدن عارضه‌های جراحی زیبایی واژن، بلافاصله به پزشک متخصص مراجعه شود.

عوارض-عمل-لابیاپلاستی-طولانی-مدت

عفونت

اگر بعد از جراحی لابیاپلاستی، محل زخم چرک کند و همراه با تب و لرز و خروج ترشحات از ناحیه عمل باشد، نشانگر عفونت شدید است. در این صورت پزشک متخصص برای رفع عفونت شدید، آنتی بیوتیک‌های خاص تجویز می‌کند.

خونریزی شدید

معمولا خونریزی کم و قطره‌ای تا ۲۴ ساعت بعد از عمل و ادامه یافتن آن تا ۱۰ روز طبیعی و جزو عوارض عمل لابیاپلاستی است. اگر میزان خونریزی شدید و همراه با درد باشد، غیر طبیعی خواهد بود. ممکن است بخیه عمل پاره شده یا فشار زیادی به دستگاه تناسلی وارد شده باشد.

گوشت اضافه

گوشت اضافه در مواردی رخ می‌دهد که جراحی لابیاپلاستی به صورت اصولی انجام نشده باشد. در این صورت محل زخم به صورت اسکار در آمده و به ندرت موجب می‌شود گوشت اضافه بیاورد. با این حال بهتر است بعد از بهبودی، دوباره جهت انجام عمل زیبایی به پزشک متخصص باتجربه مراجعه شود.

عوارض عمل لابیاپلاستی نادر و خطرناک

عوارض عمل لابیاپلاستی خطرناک، برای افراد بسیار معدودی رخ می‌دهد. با این حال ممکن است منجر به عارضه‌های جبران ناپذیری شود. در صورت بروز موارد زیر امکان بازگشت به دوران سلامتی، سخت یا حتی غیر ممکن خواهد بود.

از دست دادن حس

اگر شدت جراحات در عمل زیبایی لابیاپلاستی بیش از حد باشد، می‌تواند به عصب‌های حسی ناحیه واژن آسیب برساند. در این حالت فرد ممکن است بیشتر از یک الی دو ماه، هیچ گونه لمس یا فشاری را در ناحیه واژن احساس نکند.

ایجاد مشکل در رابطه جنسی

یکی از عوارض عمل لابیاپلاستی خطرناک و نادر، ایجاد مشکل و ناراحتی در برقراری رابطه جنسی است. اگر اعصاب ناحیه دستگاه تناسلی آسیب جدید دیده باشد، ممکن است باعث افت کیفیت رابطه جنسی شود. علاوه بر آن در هنگام رابطه جنسی، درد، تورم، سوزش و خارش احساس می‌شود.

عدم تقارن لابیاها

عدم تقارن لابیاها در ابتدای عمل و تا حدود ۱۴ روز بعد از آن، طبیعی است. با این حال اگر این عدم تقارن بعد از یک ماه از بین نرود، ممکن است یک عارضه جدی به نظر برسد. در این حالت یا تورم به صورت جدی باقی می‌ماند و حالت لابیا‌ها عدم تقارن پیدا می‌کنند یا این که بعد از فروکش کردن تورم و التهاب، مدل جراحی به صورتی بوده که تقارن زیبایی ایجاد نشده است. در برخی موارد می‌توان دوباره با عمل مجدد، این عدم تقارن را از بین برد. با این حال ممکن است به صورت قطعی، این مشکل برطرف نشود.

روش های کاهش عوارض عمل لابیاپلاستی

انجام روش‌های کاهش عوارض عمل لابیاپلاستی هم قبل از عمل و هم بعد از آن، برای نتیجه گیری مطلوب لازم است. از آن جایی که جراحی لابیاپلاستی یک عمل زیبایی است؛ فرد باید علاوه بر انتخاب جراح متخصص ماهر و باسابقه، انتظارات معقولانه از نتایج عمل داشته باشد. انجام روش‌های زیر قبل و بعد از عمل، می‌تواند عارضه‌های جراحی را کاهش دهد:

روش-های-کاهش-عوارض-عمل-لابیاپلاستی

انتخاب پزشک متخصص باتجربه

اولین قدم برای عمل، انتخاب یک پزشک متخصص دلسوز و باتجربه است. هر چه مهارت و تجربه پزشک متخصص در جراحی لابیاپلاستی بیشتر باشد، خطر اشتباه در هنگام جراحی کاهش پیدا می‌کند‌.

آگاهی از نتیجه عمل

آگاهی داشتن از مدل و فرآیند عمل لابیاپلاستی، رعایت نکات پزشکی، داشتن انتظارات به جا و… از عوارض عمل لابیاپلاستی می‌کاهد. اطلاع از داروهای مصرفی بعد از عمل لابیاپلاستی، نحوه خوابیدن، تعداد دفعات استحمام و… بروز خطرات بعد از عمل را کاهش می‌دهد.

رعایت نکات بهداشتی و نظافتی

از آن جایی که واژن به سرعت عفونت را جذب می‌کند، رعایت نکات بهداشتی قبل و بعد از عمل الزامی است. بعد از عمل بهتر است طبق دستورات پزشک متخصص، نکات مراقبتی را رعایت کرد. رعایت نکات مربوطه از بروز عفونت، درد و تورم در طول دوران نقاهت می‌کاهد.

سوالات متداول عوارض عمل لابیاپلاستی

ترومبوز وریدی عمقی که جزو عوارض عمل لابیاپلاستی است چه موقع رخ می‌دهد؟

اگر فردی بعد از عمل زیبایی لابیاپلاستی، مدام در جا بماند و فعالیت روزمره خود را ترک کند؛ دچار ترومبوز وریدی عمقی یا لخته شدن خون در رگ می‌شود.

برای جلوگیری از بروز عوارض عمل لابیاپلاستی چه نوع رژیم غذایی باید داشته باشیم؟

بعد از عمل بهتر است از مصرف خوراکی‌های شور، تند و حتی چرب پرهیز کنید. این مدل مواد غذایی، باعث کندی در سرعت بهبودی و درمان می‌شود.

آیا خطرات عمل لابیاپلاستی فقط برای زنان است یا شامل حال دختران باکره هم می‌شود؟

فرقی ندارد فرد زیباجو متاهل یا باکره باشد، بلکه هر نوع عمل زیبایی در ناحیه حساس واژن عارضه‌های خاص خود را دارد.