خارش بعد از عمل لابیاپلاستی

خارش بعد از لابیاپلاستی

خارش بعد از لابیاپلاستی یک عارضه متداول است که می‌تواند برای برخی از افراد پس از انجام جراحی لابیاپلاستی رخ دهد. لابیاپلاستی یک روش جراحی است که برای تغییر شکل و اندازه لبه های بیرونی و داخلی استفاده می‌شود. خارش پس از این جراحی ممکن است به علت تحریک عصب‌ها، استفاده از تکنیک نادرست جراحی یا واکنش به مواد ضد عفونی کننده احساس شود. این مشکل معمولاً موقت است و با رعایت مراقبت ها می‌توان آن را کاهش داد. در صورتی که خارش شدید و آزاردهنده باشد، بهتر است به پزشک خود مراجعه کنید تا تشخیص دقیق داده و درمان مناسبی تجویز کند.

خارش بعد از لابیاپلاستی

علت خارش بعد از لابیاپلاستی

خارش در روزهای اول پس از جراحی لابیاپلاستی یک عارضه‌ی طبیعی است که بنا به دلایل مختلف ممکن است ایجاد شود. مهمترین دلایل خارش بعد از لابیاپلاستی عبارتند از:

  • هیستامین‌های شیمیایی که در بهبود زخم نقش دارند می‌توانند منجر به بروز خارش در محل برش‌های ایجاد شده در لابیا شوند. این یک واکنش طبیعی است که بدن شما در پاسخ به برش‌ها خواهد داشت. بنابراین جای نگرانی وجود دارد.
  • مصرف برخی داروهای تجویز شده مانند آنتی بیوتیک‌ها و یا داروهای مسکن پس از لابیاپلاستی می‌تواند منجر به بروز خارش و واکنش‌های آلرژیک شود.

در برخی موارد علت خارش ناحیه تناسلی بعد از لابیاپلاستی می‌تواند به دلیل یک عارضه‌ی پزشکی باشد که نیاز به مراقبت‌ و درمان فوری دارد. به عنوان مثال:

  • واکنش آلرژیک به داروهایی که پس از جراحی تجویز می‌شود و یا نسبت به بخیه‌های استفاده شده.
  • عفونت قارچی
  • عفونت باکتریایی

اگر شدت خارش غیر قابل تحمل بود، با داروهای تجویز شده بهتر نشد و یا به تدریج التیام نیافت، لازم است جهت بررسی‌های بیشتر به پزشک خود مراجعه نمائید تا معاینه شوید.

مدت زمان بهبود خارش بعد از لابیاپلاستی

خارش یکی از عوارض شایع پس از لابیاپلاستی است که برای اغلب بیماران ایجاد می‌شود. درصد زیادی از بیماران در سه الی چهار روز اول با خارش در ناحیه‌ی تناسلی روبرو هستند. میزان خارش به مرور زمان بهتر می‌شود.

مدت-زمان-بهبود-خارش-بعد-از-لابیاپلاستی

به طور میانگین یک هفته پس از انجام جراحی لابیاپلاستی میزان خارش به مرور بهتر می‌شود. بیشتر بیماران پس از یک هفته دیگر خارش ندارند اما در بعضی از بیماران ممکن است خارش در طی هفته‌ی دوم نیز آزار دهنده باشد. در انتهای هفته‌ی دوم خارش تقریباُ در همه‌ی بیماران از بین می‌رود.

روش‌های کاهش خارش بعد از لابیاپلاستی

برای کاهش میزان خارش پس از لابیاپلاستی روش‌های زیر توصیه می‌شود:

✅ از لمس محل جراحی خودداری نمائید.

✅ لباس‌های زیر نخی و گشاد بپوشید که منجر به اصطکاک و خارش در محل لابیا نشود.

✅ تا جایی که می‌توانید از مالیدن و خاراندن زخم‌ها خودداری نمائید. خارش زخم‌ها می‌تواند باعث باز شدن بخیه‌ها و همچنین عفونت شود.

✅ پس از هر بار دفع ادرار و مدفوع ناحیه‌ی تناسلی را به طور کامل بشوئید و خشک کنید.

✅ اگر شدت خارش شدید است می‌توانید از کیسه‌های یخ در ناحیه‌ی تناسلی استفاده کنید. جهت جلوگیری از آسیب‌های پوستی، کیسه یخ را بیشتر از ۱۵ دقیقه روی پوست قرار ندهید.

به یاد داشته باشید تا زمانی که برش‌ها هنوز به طور کامل بسته نشده‌اند از مصرف پمادهای موضعی ضد خارش خودداری نمائید، این پمادها با نفوذ به داخل برش‌ها می‌توانند منجر به ایجاد عفونت و مانع از بهبود زخم‌ها شوند.

نحوه درمان خارش بعد از لابیاپلاستی

خارش توسط همان رشته‌های عصبی منتقل می‌شود که باعث ایجاد درد می‌شود به همین دلیل برای برخی از بیماران بسیار آزاردهنده است. شما تنها در صورتی مجاز به مصرف داروی خوراکی و یا پماد موضعی برای تسکین خارش پس از لابیاپلاستی هستید که توسط جراح تجویز شده باشد. هرگونه داروی مصرفی در طی دوران نقاهت که بدون تجویز پزشک باشد می‌تواند منجر به بدتر شدن علائم و یا بروز عوارض شدید شود. روش‌های درمان خارش بعد از جراحی لابیاپلاستی که معمولاُ تجویز می‌شوند عبارتند از:

نحوه-درمان-خارش-بعد-از-لابیاپلاستی
  • مصرف داروهای آنتی هیستامین (اغلب این داروها خواب آور هستند، بنابراین بهتر است پس از مصرف، از فعالیت‌هایی که نیاز به هوشیاری کامل دارند پرهیز کنید.
  • مصرف پمادهای موضوعی ضد خارش (بعد از اینکه برش‌ها بسته شدند)
  • اگر یکی از داروی تجویز شده بعد از لابیاپلاستی منجر به بروز خارش شده است با مشورت پزشک، مصرف دارو را قطع کنید و داروی جایگزین مصرف نمائید.

سوالات متداول خارش بعد از لابیاپلاستی

آیا خارش بعد از جراحی نیاز به بررسی توسط پزشک دارد؟

خارش در طی یک الی دو هفته‌ی اول پس از لابیاپلاستی طبیعی است، خارش نشان دهنده‌ی بهبود زخم‌ها است. بنابراین به عنوان یکی از عوارض طبیعی پس از جراحی باید آن را تحمل کنید اما اگر میزان خارش شدید و غیر قابل تحمل باشد و با روش‌هایی که در این مقاله به آن اشاره شد بهبود نیافت لازم است جهت بررسی‌های بیشتر با جراح خود ملاقات داشته باشید. همان طور که اشاره کردیم در برخی موارد خارش می‌تواند به علت بروز عفونت و یا عوارض خطرناک دیگری ایجاد شده باشد.

آیا خاراندن محل بخیه‌ها پس از لابیاپلاستی اشکال دارد؟

بله، هرگونه لمس، فشار و خارش در اطراف برش و بخیه‌ها بعد از لابیاپلاستی علاوه بر اینکه منجر به بدتر شدن خارش می‌شود می‌تواند باعث باز شدن بخیه ها، خونریزی و عفونت شود. به همین دلیل توصیه می‌شود به جز مصرف داروهای تجویز شده و سایر دستورالعمل‌هایی که پزشک به شما ارائه می‌نماید از هیچ روش دیگری برای التیام خارش استفاده نکنید. در صورتی که میزان خارش غیرقابل تحمل است با جراح خود تماس بگیرید.

در نهایت…

بروز خارش بعد از جراحی لابیاپلاستی طبیعی بوده و در مدت زمان کوتاهی برطرف خواهد شد، برای کاهش آن می توان روش هایی از قبیل استفاده از لباس های زیر نخی و خنک، شست و شوی ناحیه تناسلی و خشک کردن کامل و … را انجام داد. در صورتی که خارش مدت زمان طولانی ادامه پیدا کرد باید به جراح خود مراجعه نمایید.

لینک های مفید
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − هشت =