مراقبت های بعد از جراحی هیسترکتومی

مراقبت های بعد از هیسترکتومی

رعایت مراقبت های بعد از هیسترکتومی برای دریافت نتیجه مطلوب و بدون عارضه از جراحی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، بنابراین باید به خوبی با این مراقبت ها آشنایی داشته باشید.

مراقبت-های-بعد-از-هیسترکتومی

یکی از جراحی های حساس برای زنان جراحی هیسترکتومی می باشد که با انجام آن در واقعی بخشی یا تمام رحم برداشته خواهد شد و به عنوان روشی جهت پیشگیری و درمان سرطان رحم شناخته می شو، بنابراین مراقبت های بعد از آن نیز مهم بوده و به طور معمول پزشک متخصص این نکات مراقبتی را در اختیار بیماران خواهد گذاشت.

در این مقاله به طور کامل این نکات مراقبتی را بررسی خواهیم کرد، پس با ما همراه باشید.

مدت زمان بهبودی و دوران نقاهت بعد از هیسترکتومی

یکی از سوالاتی که ذهن بیماران تحت جراحی هیسترکتومی را به خود درگیر می کند این است که مدت زمان بهبودی و دوران نقاهت این جراحی چقدر است، در پاسخ به این سوال باید گفت که به مدت دو الی سه روز فرد در بیمارستان بستری بوده و بعد از آن مرخص خواهد شد. پس از مرخص شدن از بیمارستان به مدت ۶ الی ۸ هفته بهبودی و دوران نقاهت طول خواهد کشید و در این مدت توصیه می شود که فرد به خوبی در منزل استراحت کرده و همچنین از برقراری رابطه جنسی نیز خودداری کند.

پس از گذشت این مدت زمان فرد می تواند به زندگی عادی خود بازگشته و فعالیت های خود را از سر بگیرد.

مهم ترین مراقبت های بعد از هیسترکتومی

در صورتی که افراد مراقبت های بعد از هیسترکتومی را به خوبی رعایت کنند، می توانند مدت زمان دوران نقاهت و بهبودی خود را کوتاه تر کنند. در ادامه مهم ترین مراقبت های بعد از هیسترکتومی را ذکر خواهیم کرد.

مهم-ترین-مراقبت-های-بعد-از-هیسترکتومی

استراحت

به طور معمول بهترین متخصص زنان در تهران توصیه خواهد کرد که بعد از مرخص شدن از بیمارستان به مدت یک هفته به طور مطلق در منزل استراحت داشته باشید و حتی کارهای روزمره ی خود مانند خانه داری را نیز انجام ندهید. بدین منظور می توانید از افراد نزدیک خود خواهش کنید تا به شما کمک کنند.

خودداری از بلند کردن اجسام سنگین

موردی که باید در دوران بهبودی و نقاهت به آن توجه ویژه ای داشته باشید، خودداری از بلند کردن اجسام سنگین به مدت ۴ الی ۶ هفته است.

خودداری از رانندگی کردن

افراد به طور معمول بعد از جراحی در ناحیه جراحی احساس درد دارند و تا زمانی که این درد بهبود پیدا نکرده باید از رانددگی کردن خودداری کنند و بعد از آن نیز برای شروع دوباره رانندگی با پزشک متخصص خود مشورت نمایند.

کنترل مشکلات گوارشی

در مدت زمان بهبودی باید افراد از زور زدن و ایجاد هر گونه فشاری در هنگام دفع خودداری کنند و بدین منظور به افرادی که دارای یبوست می باشند، توصیه می شود که از داروهای رفع یبوست استفاده نمایند و یا مواد غذایی مانند روغن زیتون، سبزیجات، انجیر و آلو که به رفع یبوست کمک می کنند را در رژیم غذایی خود قرار دهند.

رعایت رژیم غذایی سالم

از جمله دیگر مراقبت های بعد از هیسترکتومی رعایت رژیم غذایی سالم است که بدین منظور باید تمام غذاهای مفید از جمله پروتئین ها مانند گوشت بدون چربی، ماهی، تخم مرغ، شیر، ماست، آجیل و حبوبات داخل برنامه غذایی قرار بگیرند.

کردن زمان استحمام

تا آنجایی که می توانید، باید زمان استحمام خود را کوتاه کرده و به مدت ۴ الی ۵ هفته دوش مختصر و سبکی بگیرید و حتما بعد از اتمام استحمام ناحیه جراحی را به طور کامل خشک نمایید.

پیاده روی

پیاده روی یکی از ورزش های سبک به منظور کمک به تسریع بهبودی بعد از جراحی است که توسط جراحان در روزهای ابتدایی بعد از جراحی توصیه می شود.

خودداری از برقراری رابطه جنسی

برای جلوگیری از بروز عارضه و وارد شدن آسیب به محل جراحی توصیه می شود، افراد به مدت ۸ هفته از برقراری رابطه جنسی خودداری کنند، و برای زمان شروع دوباره رابطه جنسی حتما با پزشک خود مشورت داشته باشند.

استفاده از کمپرس سرد

افردی که قبل از یائسه شدن، این جراحی را انجام داده باشند به دلیل برداشته شدن هر دو تخمدان بعد از جراحی علائم یائسگی را مشاهده خواهند کرد، که برای کاهش علائم و همینطور گرگرفتگی و تعری شدید توصیه می شود از کمپرس سرد بر روی صورت و پیشانی خود استفاده کنند.

خوابیدن به پشت

در خصوص خوابیدن بعد از جراحی باید گفت که بهترین نحوه خوابیدن به پشت بوده و همینطور باید سر بالاتر از بدن قرار داشته باشد و بدین منظور می توان بالشت های مناسب را در زیر سر و گردن قرار داد.

توصیه می شود که افراد به هیچ عنوان بر روی شکم برای جلوگیری از وارد شدن فشار به زخم ها خودداری کنند.

مصرف منظم دارو

یکی از مهم ترین مراقبت های بعد از هیسترکتومی، مصرف منظم داروهای تجویز شده توسط پزشک مخصص است. به طور معمول داروهای آنتی بیوتیک برای جلوگیری از بروز عفونت توسط پزشک قبل از عمل و در روز عمل تجویز می شوند و بعد از جراحی نیازی به مصرف آن ها نیست ولی دیگر داروهای تجویزی را باید سر موقع مصرف کرد.

نکاتی در خصوص مراقبت های بعد از هیسترکتومی

برخی دیگر از نکات مراقبتی بعد از جراحی عبارتند از:

  • خودداری از استفاده از تامپون و دوش واژینال به مدت ۶ ماه
  • خودداری از مصرف غذاهای نفخ آور
  • مصرف مایعات فراوان به خصوص اب
  • مصرف مسکن هایی مانند ژلوفن و مفنامیک اسید و شیاف های مقعدی تجویز شده توسط پزشک برای کاهش درد

سخن پایانی

به طور معمول نکات مراقبتی بعد از جراحی هیسترکتومی توسط جراح در اختیار بیماران قرار خواهد گرفت، و باید بدانید که رعایت مراقبت های بعد از هیسترکتومی از اهمیت بسیار بالایی برای تسریع روند بهبودی و جلوگیری از بروز عوارض جدی برخوردار است.

پزشک متخصص توصیه می کند که افراد به مدت ۴ الی ۶ هفته بعد از جراحی برای چکاپ و معاینه به مطب وی مراجعه کنند تا در صورتی که مشکلی وجود داشت در اسرع وقت درمان و از ایجاد مشکلات جدی تر نیز جلوگیری شود.

در صورتی که در طول دوران نقاهت با مشکلات جدی مانند تب، تهوع و استفراغ، تپش قلب، وجود خون در ادرار، خونریزی واژن، وجود تشرحات بدبو از واژن رو به رو شدید، در اسرع وقت به پزشک متخصص خود مراجعه کنید.

لینک های مفید
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش − پنج =