جراحی لاپاراسکوپی

یکی از روش های جراحی که با استفاده از یک لوله نازک و چراغ دار مشکلات اندام های شکمی را درمان می کند جراحی لاپاراسکوپی می باشد. بسیاری از بیماری ‌ها مانند چسبندگی، کیست، عفونت، توده های رحمی و غیره با استفاده از این روش تشخیص داده می شود. در جراحی باز برش بزرگی باید در بدن فرد ایجاد شود تا پزشک بتواند با استفاده از این روش بیماری‌ ها و مشکلات را تشخیص دهد، اما در این روش تشخیصی و درمانی چنین نیست و با ایجاد چند حفره کوچک قابل انجام است و باید بدانید به دلیل مزیت های بسیار زیاد این روش بیشتر خانم ها  ترجیح می دهند از این روش جراحی و درمان کردن بسیاری از مشکلات خود استفاده کنند.

لاپاراسکوپی بهتر است یا جراحی باز؟

روش های جراحی متفاوتی وجود دارد که هر کدام از آن ها همراه با ویژگی هایی هستند. بسیاری از افرادی که می ‌خواهند از این روش جراحی استفاده کنند برایشان این پرسش به وجود می ‌آید که جراحی باز بهتر است یا جراحی لاپاراسکوپی مناسب تر می باشد.

شما به خوبی میدانید که در جراحی باز نواحی مورد نظر به وسیله پزشک برش عمیق داده می شوند. در واقع این جراحی تنها با ایجاد کردن برش عمیق امکان پذیر است. اما در روش جراحی دیگر پزشک می تواند تنها با ایجاد کردن چند برش کوچک به ناحیه ای که آسیب دیده است دسترسی پیدا کند و درمان را انجام دهد. بنابراین مزیت های این روش جراحی بیشتر از جراحی باز است. در نهایت برای آنکه بدانیم کدام یک از این روش های جراحی بهتر هستند بایستی به بررسی ویژگی آن ها بپردازیم برای آگاهی بیشتر با ما همراه باشید.

عمل لاپاراسکوپی

تفاوت لاپاراسکوپی و جراحی باز

به طور معمول در جراحی های باز برشی نسبتا بزرگ در سطح پوست و عمیق تا رسیدن به آسیب ایجاد می شود تا امکان جراحی و تشخیص بیماری ها برای پزشک فراهم آید، اما در جراحی لاپاراسکوپی پزشک تنها با ایجاد چند حفره بسیارکوچک در ناحیه مورد نظر می تواند به تشخیص و درمان بیماری ها بپردازد.

دوره نقاهت

در جراحی باز به دلیل آنکه برش بزرگ و عمیقی در بدن ایجاد می شود همین امر موجب می گردد تا مدت زمان دوره نقاهت طولانی تر از جراحی لاپاراسکوپی باشد، زیرا مدت زمان بهبودی زخم ها در این روش جراحی بیشتر خواهد بود.

میزان برش

مهمترین مزیت جراحی لاپاراسکوپی ایجاد برش بسیار کم در بدن است که این امر منجر می شود تا سرعت بهبود بیماری افزایش یابد ولی این در صورتی است که در جراحی باز میزان برش بسیار عمیق و بزرگ است و این عامل می تواند سبب ایجاد اسکار بیشتر بر بدن و افزایش مدت زمان دوره بهبودی شود.

چسبندگی

یکی از عوارض بسیار شایع در جراحی های باز ایجاد چسبندگی است که در صورتی که این چسبندگی در ناحیه لگن و شکم ایجاد شود می تواند تا حدودی منجر به ناباروری فرد گردد و همچنین می تواند این عارضه سبب انسداد روده و دردهای شکمی شود. این در حالتی است که در جراحی لاپاراسکوپی این عارضه بسیار کم خواهد بود.

عفونت

یکی دیگر از عوارض بسیار شایع در جراحی های باز ایجاد عفونت می باشد که می تواند به دلیل ایجاد برش بزرگ و عمیق باشد. ولی این در حالتی است جراحی لاپاراسکوپی با برش های بسیار اندک انجام می گردد و ابتلا به عفونت بسیار اندک خواهد بود.

نحوه انجام جراحی لاپاراسکوپی

جراحی لاپاراسکوپی با ایجاد برش ها و حفراتی بسیار کوچک در ناحیه مورد نظر ایجاد می شود. جراحی بدین طریق است که میله های که برسر آن دوربین تعبیه شده است از طریق این حفرات وارد بدن می شود و در ابتدا گاز دی اکسید کربن در بدن انتشار و گسترده می شود. سپس پزشک می تواند از طریق مانیتور فضای داخلی بدن بیمار را مشاهده و اقدام به تشخیص و درمان نماید و در نهایت پس از انجام اقدامات لازم میله ها از بدن خارج و حفرات ایجاد شده بخیه می شود.

لاپاراسکوپی

علل انجام این جراحی لاپاراسکوپی

بسیاری از پزشکان جراحی مورد نظر را برای تشخیص و شناسایی دردهای شکم و لگن مورد استفاده قرار می دهند. در بسیاری از موارد که تشخیص بیماری از طریق تصویربرداری مانند سونوگرافی، سی تی اسکن و ام آر آی میسر نیست این روش یکی از بهترین روش هایی است که پزشک می ‌تواند از آن استفاده کند. اندام های بسیار زیادی مانند آپاندیس، کبد، کیسه صفرا، لوزالمعده، روده بزرگ و کوچک، معده، طحال، لگن و غیره با استفاده از این روش مورد بررسی قرار می گیرند و مشکلات شان تشخیص داده می‌ شود تا درمان شوند.

فواید و معایب لاپاراسکوپی

برخی از مزیت های این روش جراحی عبارت است از :

کاهش پیدا کردن خونریزی و عدم نیاز به دریافت خون

کوچک بودن محل برش و همچنین کوتاه بودن دوران بهبودی

درد کمتر و عدم نیاز به مصرف داروهای مسکن

کاهش ریسک به وجود آمدن عفونت در مقایسه با جراحی باز

کاهش هزینه‌ ها برای اینکه زمان بستری شدن در بیمارستان کوتاه‌ مدت است

برخی از معایب این روش جراحی عبارت است از :

ممکن است در لمس کردن بافت بدن به ویژه در مواردی که پزشک به بررسی می پردازد ناتوانی داشته باشید

احتمال آسیب دیدگی بافت داخلی به علت عدم لمس کردن آنها

احتمال اختلال در مشاهده دقیق داخل شکم

بروز واکنش های معکوس با استفاده از گاز دی اکسید کربن

مراقبت های قبل و بعد لاپاراسکوپی

دوره نقاهت لاپاراسکوپی

هر یک از روش های جراحی دوره نقاهت خاص خود را دارد. بنابراین باید بدانید که این روش جراحی هم دوره نقاهت خاصی دارد. برای این که دوران نقاهت را سریعتر پشت سر بگذارید باید به تمامی توصیه های پزشک خود توجه داشته باشید و آنها را به صورت دقیق اجرا نمایید. در صورتی که عوارضی غیر از مواردی که بیان کردیم در بدن خود مشاهده کردید بهتر است با پزشک خود ارتباط برقرار نمایید.

سوالات متداول جراحی لاپاراسکوپی

نکات پایانی

افرادی که کاندید جراحی لاپاراسکوپی هستند بایستی در نظر داشته باشند که این روش جراحی به نسبت جراحی باز آسان تر است اما بایستی توسط پزشک خبره و با تجربه انجام گردد زیرا انجام آن توسط افراد غیر متخصص می تواند منجر به ایجاد عوارضی همچون عفونت، لخته شدن خون و … شود. در نظر داشته باشد انتخاب روش جراحی براساس شرایط بیمار و صلاح دید پزشک انتخاب می شود و در مواردی شما می توانید قادر به ارزیابی و انتخاب روش جراحی باشید.

Our Score
Click to rate this post!
دکتر ندا حاجیها

دکتر ندا حاجیها در سال 1386 پس از فارغ التحصیل شدن در رشته پزشکی عمومی به مدت 2 سال در شاهرود، طرح پزشکی عمومی خود را گذراندند. در سال 1395 ایشان موفق به دریافت بورد تخصصی جراحی زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی تهران شدند و سپس دو سال به عنوان طرح دوره تخصص در استان کردستان به ارائه خدمات درمانی پرداختند. دکتر حاجیها در حال حاضر در بیمارستان فوق تخصصی تندیس و مطب خود، مشغول به فعالیت در حوزه زنان، زایمان و نازایی، جراحی های ترمیمی و زیبایی زنان می باشند. ایشان همواره تلاش خود را برای ارتقای دانش و مهارت خود به کار گرفته اند و با شرکت در کنگره های معتبر و یادگیری متدها و درمان های جدید در به روز نگه داشتن دانش خود کوشیده تا بتواند در بالاترین سطح استانداردها به هموطنان عزیز خدمت رسانی نماید.

تماس با دکتر ندا حاجیها