تورم بعد از لابیاپلاستی

تورم بعد از عمل لابیاپلاستی

تورم بعد از عمل لابیاپلاستی یکی از عارضه های موقتی این جراحی است که طبیعی بوده و به مرور زمان و با رعایت نکات مراقبتی برطرف خواهد شد، پس جای نگرانی نیست. در واقع باید به این نکته اشاره کرد که تورم و درد بعد از لابیاپلاستی از جمله عوارض و علائم شایع بعد از لابیاپلاستی است و شدت آن در هر خانمی بعد از عمل متفاوت است.

تورم-بعد-از-عمل-لابیاپلاستی

در این مقاله به طور کامل علت تورم بعد از عمل لابیاپلاستی و راهکارهایی برای کاهش آن را بررسی خواهیم کرد.

علت تورم بعد از عمل لابیاپلاستی

تورم بعد از عمل لابیاپلاستی به دلایل مختلفی در خانم ها بروز پیدا می کند که در ادامه این دلایل را بررسی خواهیم کرد.

از مهم ترین علت های تورم بعد از لابیاپلاستی، التهاب عروق لنفاوی اندام تناسلی است، چرا که لابیاها که برای جراحی بر روی آن ها برش هایی ایجاد می شود، دارای تعداد زیادی غدد لنفاوی و اعصاب هستند و ایجاد برش ها موجب التهاب آن ها و همینطور پاره شدن برخی از رگ ها خواهد شد که در نهایت منجر به تورم لابیاها می شود.

میزان تورم در خانم ها به شرایط مختلفی از جمله تکنیک به کار گرفته شده در جراحی، ابزارهای استفاده شده در جراحی، نوع بافت واژن و … متفاوت خواهد بود و به همین دلیل برخی از افراد دارای ورم بیشتر و برخی دارای ورم کم تر خواهند بود.

نشانه های تورم بعد از عمل لابیاپلاستی

برخی از نشانه ها وجود دارند که با مشاهده آن ها باید حتما به پزشک متخصص مراجعه نمایید این نشانه ها عبارتند از:

نشانه-های-تورم-بعد-از-عمل-لابیاپلاستی
  • تشدید شدن تورم با گذشت زمان و بعد از حدود سه روز
  • با استفاده از روش های درمانی تورم کاهش پیدا نکند.
  • خروج ترشحات بدبو از محل زخم
  • دردناک و قرمز شدن ناحیه زخم و بخیه
  • باز شدن بخیه ها
  • خونریزی شدید از محل زخم
  • حالت تهوع و استفراغ
  • تب و لرز
  • درد شدید در ناحیه لگن و شکم

تورم بعد از عمل لابیاپلاستی در چه مدت زمانی بهبود پیدا خواهد کرد؟

برای بسیاری از خانم ها این سوال پیش خواهد آمد که این تورم بعد از جراحی در چه مدت زمانی بهبود پیدا خواهد کرد، چرا که  این موضوع برای آن ها آزاردهنده است. در پاسخ به این سوال باید گفت که تورم از روز اول بعد از جراحی نمایان شده و در حدود یک الی دو هفته طول خواهد کشید تا کاهش پیدا کرده و برطرف شود.

در برخی از مواقع امکان دارد که با گذشت این مدت زمانی باز هم مقداری تورم باقی بماند که طبیعی بوده و با رعایت نکات مراقبتی بعد از ۶ هفته بهبود پیدا خواهد کرد.

⚡ باید به این نکته اشاره کرد که در صورتی که بعد از این مدت زمانی باز هم تورم کاهش پیدا نکرده و بهبود نیافت و حتی شدت آن بیشتر از قبل شد برای بررسی و درمان در اسرع وقت به بهترین جراح لابیاپلاستی در تهران مراجعه نمایید.

راهکارهایی جهت کاهش تورم بعد از عمل لابیاپلاستی

همانطور که در بالا ذکر کردیم، این عارضه موقتی و طبیعی است و به مرور زمان بهبود پیدا خواهد کرد، ولی از آنجایی که این عارضه برای برخی از خانم ها بسیار آزاردهنده است به دنبال روش هایی جهت تسریع روند بهبودی و کاهش تورم هستند که در این بخش روش هایی را جهت کاهش آن معرفی خواهیم کرد.

راهکارهایی-جهت-کاهش-تورم-بعد-از-عمل-لابیاپلاستی

مصرف دارو

افرادی که درد و تورم زیادی بعد از جراحی دارند، می توانند برای کاهش و برطرف کردن آن ها از داروهای مسکن تجویز شده توسط پزشک متخصص استفاده کرد که حتما باید مصرف این داروها منظم و به موقع باشد.

خودداری از استعمال سیگار و دخانیات

از آنجایی که مصرف سیگار و دخانیات بعد از این جراحی بروز عوارضی را به همراه دارد و امکان دارد موجب پارگی لابیاها و تشدید تورم شود، توصیه می شود که افراد به مدت یک ماه بعد از جراحی از استعمال دخانیات خودداری کنند.

خودداری از حمام با آب گرم

آب  گرم و در کل گرما موجب افزایش تورم بد از عمل لابیاپلاستی خواهد شد، بنابراین توصیه می شود که افراد از استحمام با آب گرم و قرار گرفتن در معرض هوای گرم به مدت یک ماه برای کاهش ورم خودداری کنند.

قرار دادن کمپرس سرد

یکی از روش های موثر که به کاهش و از بین رفتن تورم کمک بسیار زیادی خواهد کرد، قرار دادن کمپرس سرد بر روی محل جراحی است، بدین منظور باید تنها به مدت ۱۵ دقیقه برای جلوگیری از وارد شدن آسیب به پوست کمپرس سرد را بر روی محل جراحی قرار دهید.

پرهیز از مصرف نمک بیش از حد

یکی از موارد دیگری که منجر به افزایش تورم و تاخیر در روند بهبودی می شود، مصرف بیش از اندازه نمک بعد از جراحی است. بنابراین باید در هفته های اول بعد از جراحی افراد مصرف نمک خود را کاهش داده و یا حتی از رژیم غذایی خود حذف کنند.

مابقی روش های کاهش تورم بعد از عمل لابیاپلاستی عبارتند از:

✅ از انجام دادن ورزش های سنگین به مدت یک ماه بعد از جراحی خودداری کنید.

✅ توصیه می شود بعد از سه روز جهت کاهش تورم و همینطور جلوگیری از لخته شدن خون پیاده روی کنید.

✅ مدت زمان استحمام خود را تا جایی که امکان دارد کاهش دهید.

✅ از برقراری رابطه جنسی در حدود یک ماه بعد از جراحی خودداری کنید.

✅ برای جلوگیری از برخورد لباس با زخم ها و بیه ها لباس های گشاد بپوشید.

✅ به هنگام خوابیدن و استراحت کردن به پشت بخوابید.

✅ دمای محیط خانه و محل استراحت را در حالت متعادل نگه دارید.

سخن پایانی

تورم بعد از عمل لابیاپلاستی از جمله عوارض شایع این جراحی است که بعد از مدتی برطرف خواهد شد و بهتر است افراد در این مدت زمان صبور باشند و نکات مراقبتی تجویز شده توسط پزشک متخصص را رعایت کنند. در این مقاله علت تورم و همچنین روش های کاهش آن در زمانی کوتاه تر را بررسی کردیم، امیدواریم که مطالب این مقاله مفید واقع شده باشد.

در صورت وجود هر گونه سوالی در مورد تورم بعد از لابیاپلاستی با شماره های داخل سایت تماس بگیرید.

لینک های مفید
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 5 =