تنبلی تخمدان

تنبلی تخمدان یا سندرم تخمدان پلی کیستیک

بخشی از سوالات رایجی که معمولا خانم ها از متخصص زنان و زایمان می پرسند مسائلی در رابطه با تنبلی تخمدان یا PCOS می باشد. اینکه تنبلی تخمدان چیست؟ چه عواملی موجب بروز تنبلی تخمدان می شود؟ از کجا بفهمیم به تنبلی تخمدان مبتلا هستیم؟

تنبلی-تخمدان-یا-سندرم-تخمدان-پلی-کیستیک

تنبلی تخمدان اختلالی است که با یک سری از علائم خودش را نشان می دهد. معمولا با سونوگرافی های انجام شده یک سری کیست های کوچک در تخمدان در قسمت پریفرال یعنی در قسمت محیطی تخمدان مشاهده می شود.

در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا به پاسخ این سوالات بپردازیم.

تعریف تنبلی تخمدان

تنبلی تخمدان اختلالی است که با یک سری از علائم خودش را نشان می دهد. به طور معمول تنبلی تخمدان شامل کیست های کوچک پر از مایعی می باشد که در تخمدان رشد کرده اند. البته باید به این نکته اشاره کرد که در واقع آنها کیست نیستند بلکه فولیکول هایی هستند که در زمان قاعدگی قرار بوده به فولیکول های بالغی تبدیل شوند و به دلیل اینکه سیکل قاعدگی منظم نبوده به صورت فولیکول های کوچک باقی ماندند و در حین سونوگرافی تخمدان مشاهده می شوند.

علت ابتلا به تنبلی تخمدان

هنوز علت مشخصی برای ایجاد تنبلی تخمدان مشخص نیست، برخی از علت های بروز این بیماری شامل نقص در کروموزوم ها، اثرات درمان هایی مانند شیمی درمانی و پرتودرمانی و دیگر بیماری های مرتبط با سیستم ایمنی بدن می باشد. با اینکه بروز این بیماری علت مشخصی ندارد ولی برخی از عوامل هستند که بر روی این بیماری تاثیر می گذارند در ادامه این عوامل را بررسی خواهیم کرد.

علت-ابتلا-به-تنبلی-تخمدان

وراثت

به دلیل ارتباط تنبلی تخمدان با برخی از ژن های خاص یکی از عوامل تاثیرگذار در ایجاد این بیماری وراثت می باشد، بنابراین در صورتی که فردی از اعضای خانواده مانند مادر یا خواهر مبتلا به این بیماری باشد احتمال ابتلای فرد نیز به این بیماری زیاد است.

انسولین اضافی

یکی از هورمون هایی که در لوزوالمعده تولید شده و موجب تنظیم سطح قند خون می شود، انسولین می باشد.  و در صورت مقاوم شدن سلول ها نسبت به کارکرد انسولین قند خون افزایش یافته و این امر موجب به تولید انسولین بیشتر خواهد شد و یکی از عوامل موثر در بروز تنبلی تخمدان می باشد.

تولید بیش از حد آندروژن

یکی دیگر از عوامل موثر در بروز بیماری تنبلی تخمدان افزایش تولید آندروژن می باشد که موجب ایجاد آکنه و مردمویی می شود.

التهاب درجه پایین

به طور معمول طی تحقیقات انجام شده خانم هایی که به بیماری سندرم تخمدان پلی کیستیک مبتلا هستند دارای التهاب درجه پایین (تولید موادی توسط گلبول های سفید برای مبارزه با عفونت) نیز هستند که موجب افزایش تولید آندروژن و ایجاد مشکلات قلبی و عروقی خواهد شد.

باید به این نکته مهم اشاره کرد که مهم ترین عامل موثر در بروز بیماری تنبلی تخمدان عامل ژنتیک و وراثت می باشد و افرادی که سابقه ابتلا به این بیماری را در افراد نزدیک خود دارند در معرض خطر می باشند.

یکی دیگر از مواردی که موجب بروزعارضه تنبلی تخمدان می شود، شرایط زندگی افراد می باشد. مصرف غذاهای پرکالری و چرب و عدم تحرک کافی از دیگرعوامل موثر در ابتلا به تنبلی تخمدان می باشد.

علائم بالینی تنبلی تخمدان

علائمی که بیمای تنبلی تخمدان دارد اغلب شامل موارد زیر است:

1. چاقی
  2. رویش موهای زائد روی صورت و بدن
  3. قاعدگی های نامنظم
  4. ریزش مو
  5. افسردگی
  6. مصرف غذای بیش از حد

علائم آزمایشگاهی تنبلی تخمدان:

تنبلی تخمدان یک سری علائم آزمایشگاهی نیز دارد که شامل:

• میزان قندخون غیرعادی
  • چربی خون غیرعادی
  • میزان کلسترول خون مختل

نحوه تشخیص تنبلی تخمدان

در صورت مشاهده علائم تنبلی تخمدان باید در اسرع وقت برای تشخیص و درمان به پزشک متخصص مراجعه کنید.

در ابتدا بهترین متخصص زنان و زایمان سوالاتی در خصوص تغییرات وزن و همینطور روند قاعدگی و پریودی پرسیده و سپس بیمار را معاینه خواهد کرد.

نحوه-تشخیص-تنبلی-تخمدان

برای تشخیص بهتر نیز پزشک متخصص، معاینه لگن جهت بررسی توده و تومور، آزمایش خون جهت بررسی سطح هورمون ها، سونوگرافی برای مشاهده کیست ها و … را انجام خواهد داد.

در صورتی که نیاز به آزمایش های بیشتر بعد از تشخیص تنبلی تخمدان باشد آزمایش هایی از جمله آزمایش فشار خون، غربالگری افسردگی و اضطراب و غربالگری آپنه خواب توسط پزشک تجویز خواهد شد.

از آنجایی که این بیماری بر روی باروری خانم ها تاثیرگذار می باشد پس بلافاصله بعد از مشاهده علائم و یا در صورت سابقه ابتلا به آن در خانواده در اسرع وقت برای تشخیص به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه نمایید.

درمان تنبلی تخمدان

به گفته دکتر حاجیها، در ابتدا باید مشخص شود بیمار به چه علتی قصد درمان تنبلی تخمدان را دارد. در صورتی که یک خانم به ناباروری مبتلا باشد باید از درمان هایی استفاده شود که علاوه بر اینکه تنبلی تخمدان را از بین می برد، تخمدان ها را نیز تحریک به تخمک گذاری کند.

دارودرمانی

طی این درمان از داروهایی مانند پروژسترون و متفورمین ( جهت کاهش ترشح انسولین) و در نهایت از داروهای تحریک کننده تخمدان استفاده می شود.

اگر دختر خانمی در سن نوجوانی دچار تنبلی تخمدان شده باشد می توان از داروهای ترکیبی استروژن و پروژسترون استفاده کرد تا سیکل پریود تنظیم شود.

تغییر سبک زندگی

اولین و مهم ترین مساله ای که در درمان تنبلی تخمدان به بیماران توصیه می شود، افزایش تحرک و فعالیت های بیشتر و کاهش وزن می باشد، و در کنار افزایش فعالیت های بدنی باید افراد از رژیم غذایی کم کالری نیز پیروی کنند.

به طور معمول توصیه می شود که در این دوران افراد مصرف کربوهیدارت را کم کنند چرا که این ماده غذایی موجب کاهش سطح انسولین می شود.

سوالات شایع درباره تنبلی تخمدان

آیا تنبلی تخمدان باعث ناباروری می شود؟

اگر تنبلی تخمدان درمان مناسبی نداشته باشد و در زمان مناسب به آن پرداخته نشود می تواند منجر به مشکلات ناباروری بشود. مشکلات ناباروری به معنای سخت باردار شدن و زمانبر بودن باردار شدن است و به این منظور ممکن است نیاز به مداخله پزشکی و استفاده از دارو باشد. به همین دلیل نیاز است که حتما در مواقع بروز علائم به متخصص زنان مراجعه و اقدامات درمانی صورت بگیرد.

آیا تخمدان پلی کیستیک درمان دارد؟

این بیماری که در بین دختران جوان بسیار شایع است درمان قطعی و صد درصدی ندارد. اما با رعایت نکاتی که توسط متخصص زنان گفته می شود و کاهش علامت های ناشی از این بیماری می توان عللائم بیماری را کاهش داده و از شدت بیماری بکاهیم. کنترل کردن تنبلی تخمدان مساله بسیار حائز اهمیتی است و باید پیگیری شود.

آیا همه افراد چاق به سندرم تخمدان پلی کیستیک مبتلا می شوند؟

پاسخ دکتر ندا حاجیها، متخصص زنان و زایمان خیر می باشد. در بسیاری از مواقع خانم هایی که لاغر هستند یا اندام متناسبی دارند هم به تنبلی تخمدان دچار می شوند.
به طور معمول غذا پس از مصرف در بدن به کربوهیدرات و قند تبدیل می شود. این قندها باید وارد سلول شوند تا قندخون از یک میزانی بالاتر نرود. در افرادی که تنبلی تخمدان دارند بین انسولین و گیرنده ای که روی سلول قرار دارد هیچ تماسی اتفاق نمی افتد بنابراین میزان قند بیشتری در خون تجمع پیدا می کند و از طرفی دیگر برای پاسخ به ورود قند به سلول، انسولین بیشتری ترشح می شود. بنابراین این انسولین است که موجب بروز چاقی مردانه یعنی( چاقی ناحیه شکم ) و پدید آمدن موهای زائد در صورت می شود.

سن ابتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک چقدر است؟

تنبلی تخمدان در هر سنی ممکن است بروز کند. در صورتی که فرد ژن تنبلی تخمدان را داشته باشد. در صورتی که مراقبت های لازم را نداشته باشد ممکن است دچار تنبلی تخمدان شود. علائم تنبلی تخمدان حتی در سن یائسگی نیز ممکن است مشاهده می شود. بنابراین ربطی به اینکه سن باروری فرد تمام شده ندارد.

رابطه تنبلی تخمدان و سرطان چیست؟

در بدن فردی که مبتلا به قاعدگی نامنظم، عدم قاعدگی و قاعدگی با فواصلی طولانی هستند، به دلیل عدم ترشح پروژسترون، ضخامت آندومتر در طول زمان افزایش پیدا کرده و احتمال ابتلا به سرطان آندومتر را بالا می برد. همچنین افرادی که دچار مشکل ناباروری می باشند مجبور به مصرف داروهای تحریک کننده تخمدان هستند که این مساله نیز می تواند به سرطان تخمدان منجر شود.

سخن پایانی

تنبلی تخمدان شامل کیست های کوچکی در تخمدان می باشد که به طور معمول در سنین باروری بروز آن شایع تر بوده و از علائم آن نیز می توان به طولانی شدن دوران پریودی، افزایش وزن، رویش موهای زائد و … اشاره کرد و باید افراد با مشاهده این علائم در اسرع وقت برای تشخیص و درمان به پزشک متخصص مراجعه نمایند.

5 پاسخ
  1. سلام وقت بخیر دوساله ازدواج کردم الان هم قصد بارداری دارم تموم ازمایشا تم سالم بودن ماه پیش پرید شدم خیلی درد داشتم رفتم سنو دادم یه کیست ۲۵میلی درتخمدان چپم بود دیروز بازدید شدم یه درد خیلی شدیدی گرفتم باز رفتم سنو دادم گفتن کیست نداری ولی مثانه ضخامت جداری افزایش یافته ودر تخمدان چپ چند فولیکول به حداکثردیامتر۹mmودر تخمدان راست یک فولیکول به دیامتر ۱۴mmمشاهده میشه آیا برای بارداری مشکلی پیش میاد

1. سلام دوست عزیز
      با وجود چنین شرایطی سعی نمایید در کوتاه ترین زمان ممکن به متخصص زنان مراجعه نماید تا تحت درمان قرار بگیرید و از پیشرفت بیشتر بیماری پیشگیری نمایید.

2. آیا با بیماری پلی کیستیک و (فولیکول کوچک متعدد پریفال درهر دوتخمدان)وبالا بودن هورمون تستسترون وبدون مصرف داروهای شمیایی وصرفا با مصرف دمنوش پنج انگشت،نعنا فلفلی و غذاهایی باطبع گرم ،انجام دادن ورزش )درمان میشه وامکان بارداری هست؟چند درصد احتمال ناباوری هست؟
    من ۱۸ سالمه و وزنمم تقریبا ۵۷وایناست