مراقبت های بعد از لابیاپلاستی

مراقبت های بعد از لابیاپلاستی را بشناسید!

مراقبت های بعد از لابیاپلاستی برای دریافت نتیجه مطلوب و بدون عارضه از جراحی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. این جراحی یکی از جراحی زیبایی بانوان به شمار می رود که به طور معمول توسط بی حسی موضعی انجام می شود و دوران نقاهت آن در حدود ۶ هفته می باشد.

مراقبت-های-بعد-از-لابیاپلاستی-را-بشناسید

بعد از جراحی امکان دارد افراد مقداری درد و تورم داشته باشند که طبیعی بوده و پس از مدتی برطرف خواهد شد اما راهکارهایی برای بهبود سریع تر آن ها نیز وجود دارد که در این مقاله به طور کامل به بررسی نکات مراقبتی بعد از لابیاپلاستی خواهیم پرداخت.

اهمیت رعایت مراقبت های بعد از لابیاپلاستی

با اینکه جراحی لابیاپلاستی خطرات و عوارض بسیار کمی را به همراه دارد اما در صورتی که توسط جراح باتجربه و بامهارتی انجام نشود و همچنین مراقبت های بعد از آن به درستی رعایت نشود فرد را با عوارض و مشکلات زیادی رو به رو خواهد کرد و از مشکلاتی که امکان دارد عدم رعایت مراقبت ها برای افراد ایجاد کند می توان به درد و ناراحتی زیاد بعد از جراحی، احتمال باز شدن بخیه ها، عفونت بخیه ها، تورم ناحیه عمل، خونریزی و همینطور به وجود آمدن زخم های عمیق در ناحیه لابیاها اشاره کرد که درمان و ترمیم آن ها نیاز به زمان بیشتر داشته و قطعا از جراحی اولیه سخت تر خواهد بود.

بنابراین توصیه می شود که افراد مراقبت های بعد از جراحی را به درستی رعایت کنند تا دچار مشکلی نشوند.

دوران نقاهت بعد از لابیاپلاستی

دوران نقاهت این جراحی بسیار کوتاه بوده و افراد می توانند بعد از جوش خوردن بخیه ها و ترمیم ناحیه  جراحی به انجام کارهای روزمره خود بپردازند. در خصوص مدت زمان دوران نقاهت باید ذکر کرد که این مورد کاملا به رعایت درست و اصولی مراقبت های بعد از جراحی داشته و هر چه نکات مراقبتی شامل مصرف آنتی بیوتیک ها و کرم های موضعی رعایت شود دوران نقاهت کوتاه تر خواهد شد.

باید به این نکته اشاره کرد در صورتی که در طول دوران نقاهت با هر گونه مشکلی مانند عفونت، خونریزی، دردهای شدید، تورم و کبودی لابیا مواجه شدید در اسرع وقت به پزشک و جراح خود مراجعه نمایید.

مراقبت های بعد از لابیاپلاستی در هفته اول

تورم لابیاها در روز اول بعد از جراحی زیاد بوده و این امر طبیعی می باشد و توصیه می شود که افراد برای کاهش آن از کمپرس سرد استفاده کنند و بیش از ۱۵ دقیقه نیز بر روی محل نگه ندارند. در روز اول افراد باید از راه رفتن زیاد به دلیل جلوگیری از اصطکاک ناحیه عمل شده خودداری کنند.

در این مدت توصیه می شود که از مسکن های تجویز شده توسط بهترین جراح لابیاپلاستی استفاده شده تا درد آن ها کاهش پیدا کند. همچنین برای جلوگیری از سوزش ادرار توصیه می شود بر روی بخیه ها مقداری آب اسپری شود.

مراقبت-های-بعد-از-لابیاپلاستی-در-هفته-اول

قرار دادن پماد بر روی بخیه ها نیز در کاهش درد و ناراحتی موثر می باشد و بعد از گذشت یک روز از جراحی نیز افراد می توانند حمام سیتز را انجام دهند.

حمام سیتز در واقع شست و شوی واژن در حالت نشسته می باشد که بدین منظور می توان از وان، صندلی توالت و یا لگن حمام استفاده کرده و با آب گرم آن ناحیه را شست و شو داد.

ازجمله دیگر مراقبت های بعد از لابیاپلاستی در هفته اول می توان به تمیز کردن ناحیه عمل شده بعد از هر بار دستشویی اشاره کرد.

مراقبت های بعد از لابیاپلاستی در هفته دوم و سوم

بعد از گذشت دوهفته از جراحی مقداری از تورم و درد کاهش پیدا خواهد کرد.

ولی همچنان افراد باید برای دریافت نتیجه مطلوب از جراحی مراقبت هایی را رعایت کنند، که این مراقبت ها شامل مصرف داروهای ضدالتهاب و تورم، پیاده روی روزانه، تمیز کردن ناحیه عمل و همچنین خودداری از پوشیدن لباس زیر تنگ می باشد.

در صورتی که در این مدت زمان مقداری از زخم ها باز شدند جای نگرانی نمی باشد چرا که این مورد نیز جزو مرحله ترمیم می باشد ولی حتما پزشک متخصص خود را در جریان قرار دهید.

مراقبت های بعد از لابیاپلاستی در هفته چهارم

از آنجایی که بخیه لابیاپلاستی از نوع جذبی می باشد در این مدت زمان دیگر به طور کامل جذب شده و از بین رفته اند و از درد و ناراحتی افراد کاشته خواهد شد.

بعد از گذشت ۴ هفته از جراحی افراد می توانند به راحتی به انجام فعالیت های ورزشی بپردازند اما همچنان باید دقت داشته باشند که به ناحیه عمل فشار زیادی وارد نشود.

مراقبت-های-بعد-از-لابیاپلاستی-در-هفته-چهارم

در این مدت زمان همچنان افراد باید از برقراری رابطه جنسی و استفاده از نوار بهداشتی خودداری کنند.

مراقبت های بعد از لابیاپلاستی در هفته پنجم

در هفته پنجم بعد از لابیاپلاستی افراد تا حدود بسیار زیادی بهبود پیدا کرده اند و دیگر درد و ناراحتی نخواهند داشت.

همچنین بعد از گذشت این مدت زمان می توانند رابطه جنسی با شریک خود داشته باشند و همچنین از نوار بهداشتی نیز استفاده کنند.

در خصوص تورم و کبودی نیز باید گفت که به میزان زیادی بهبود پیدا کرده و افراد قادر خواهند بود نتیجه جراحی خود را مشاهده کنند.

مهم ترین مراقبت های بعد از لابیاپلاستی

بعد از پایان عمل، تمام نکات و مراقبت های لازم در اختیار بیمار توسط دکتر لابیاپلاستی قرار خواهد گرفت. نکته ای که وجود دارد این است که دوره نقاهت این عمل در هر فردی متفاوت است و پزشک مراقبت ها را با توجه به شرایط بیمار خود در نظر خواهد گرفت. اما لابیاپلاستی یک دوره نقاهت کلی را به همراه دارد که در این جا به بررسی آن ها می پردازیم.

تورم پس از جراحی

بعد از عمل، احتمال مشاهده التهاب و تورم در نواحی اطراف لابیا وجود دارد، که کاملا طبیعی بوده و به مرور محو خواهد شد. برخی افراد از بی حس بودن ناحیه شکایت می کنند که این مورد نیز با گذشت زمان برطرف خواهد شد.

مدت زمان استراحت

در خصوص مدت زمان استراحت و زمان بازگشت به کار، که سوال بسیاری از بیماران است باید بگوییم که طول مدت زمان استراحت در هر فردی متفاوت است و تا حد بسیاری به توانایی جسمانی بستگی دارد. اما نکته مهم این است که توصیه می شود بیمار اگر می تواند یک تا دور روز را کامل در منزل استراحت کند.

انجام فعالیت های متفاوت

انجام فعالیت های شدید و ورزش به مدت دو هفته ممنوع است. چرا که این قبیل حرکات، باعث افزایش تورم می شوند. بعد از دو هفته توصیه می شود تمرینات بدنی با پیاده روی آغاز و سپس به شدت تمرینات افزوده شود. انجام برخی ورزش ها مانند دوچرخه سواری و یا اسب سواری، باعث افزایش اصطکاک لابیاها با سطح می شود.

تماس جنسی

بعد از جراحی، برقراری رابطه جنسی به مدت حداقل یک ماه ممنوع است. آن هم به این دلیل که حین رابطه امکان تغییر شکل و فرم لابیای جدید وجود دارد. استفاده از کاندوم و یا ابزارهای مشابه نیز ممنوع می باشد.

پوشیدن لباس مناسب

یکی دیگر از نکاتی که بیمار باید به آن اهمیت دهد این است که پوشیدن لباس زیر تنگ نیز در طول دوره نقاهت می تواند باعث تغییر شکل لابیا و بی اثر کردن جراحی شود.

خونریزی پس از جراحی

ممکن است تا یک هفته بعد از جراحی، خونریزی اتفاق بیفتد که می توان از پدهای بهداشتی استفاده کرد. اما در صورت ادامه شدن خونریزی حتما با پزشک خود تماس بگیرید.

پیشگیری از سوزش

چندین اقدام می تواند به شما کمک نماید تا پس از جراحی احساس سوزش نداشته باشید که این موارد عبارت است از:

عدم-مصرف-کافئین

عدم مصرف مواد غذایی دارای کافئین

عدم مصرف غذاهای شور، تند و فست فود

عدم مصرف غذاهای شور، تند و فست فود

رژیم غذایی سالم و دارای فیبر و پیشگیری از بروز یبوست

رژیم غذایی سالم و دارای فیبر و پیشگیری از بروز یبوست

عدم استعمال دخانیات به ویژه سیگار

عدم استعمال دخانیات به ویژه سیگار

نکات مهم در خصوص مراقبت های بعد از لابیاپلاستی

برخی از نکات مراقبتی دیگر در خصوص لابیاپلاستی عبارتند از:

✅ مراجعه مرتب به پزشک متخصص جهت معاینه

✅ پوشیدن لباس های گشاد

✅ شست و شوی ناجیه جراحی شده با آب گرم

✅ استفاده از بالش دونات در هفته اول بعد از جراحی

✅ استراحت در منزل به مدت ۵ روز بعد از جراحی

✅ خودداری از دست کاری کردن بخیه ها

✅ مصرف غذاهای سالم و نوشیدن آب به مقدار زیاد

✅ مصرف داروهای ضد درد با تجویز پزشک متخصص

سخن پایانی

همانطور که در این مقاله ذکر کردیم، مراقبت های بعد از لابیاپلاستی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد چرا که عدم رعایت این نکات مراقبتی عوارض و مشکلات زیادی را برای افراد به همراه خواهد داشت که جبران کردن آن سخت خواهد بود. همچنین در صورتی که با علائمی از قبیل خونریزی شدید، بوی ناخوشایند، تب و همینطور تورم زیاد مواجه شدید در اسرع وقت با بهترین متخصص زنان و زایمان تماس گرفته و یا به صورت حضوری به مطب وی مراجعه نمایید.

لینک های مفید
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 3 =