جراحی هیسترکتومی

هیسترکتومی چیست؟ به چه علت انجام می شود؟

برخی از بیماری های رحمی وجود دارد که درمان دیگری به جز خارج کردن رحم یا همان عمل هیسترکتومی برای آن وجود ندارد. این جراحی به دلایل مختلفی از قبیل وجود توده های سرطانی در رحم، افتادگی رحم، سرطان ها و … انجام می شود که به طور کامل در این مقاله راجب آن صحبت خواهیم کرد.

هیسترکتومی-چیست؟-به-چه-علت-انجام-می-شود؟

این درمان بیشتر برای خانم هایی که دیگر قصد بارداری ندارند انجام می شود و دوران نقاهت آن نیز در حدود ۴ الی ۶ هفته می باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه ما را تا پایان مقاله همراهی کنید.

هیسترکتومی چیست؟

به عمل برداشتن رحم، هیسترکتومی گفته می شود که امکان دارد به دلیل برخی از شرایط شامل برداشتن دهانه رحم، لوله های فالوپ و همینطور تخمدان ها نیز باشد. از آنجایی که رحم ها جایی برای رشد جنین و همینطور پریودی می باشد بنابراین باید اشاره کرد که با برداشتن رحم به طور کامل دیگر امکان بارداری برای خانم ها وجود نداشته و همچنین دیگر پریود نخواهند شد.

این روش خطرات و عوارضی را نیز به همراه دارد، بنابراین تنها در مواقعی که دیگر با استفاده از روش های دیگر نتوان بیماری را درمان کرد استفاده خواهد شد.

علت انجام جراحی هیسترکتومی

همانطور که در ابتدای این مقاله ذکر کردیم، بیماری های مختلفی وجود دارند که تنها با برداشتن رحم درمان می شوند در ادامه تمام علت های مهم انجام این جراحی را بررسی خواهیم کرد.

علت-انجام-جراحی-هیسترکتومی

ابتلا به فیبروم رحم

یکی از شایع ترین علت برداشتن رحم ابتلا به فیبروم رحمی می باشد که در واقع توده های غیرسرطانی به شمار می روند این بیماری موجب خونریزی رحم و درد شدید می شود و در صورتی که با دارودرمانی و روش های کم تهاجمی درمان نشود باید از روش جراحی هیسترکتومی استفاده شود.

سرطان ها

برخی از سرطان ها مانند سرطان رحم، سرطان تخمدان،سرطان دهانه رحم و همینطور سرطان آندومتر موجب می شود تا از روش درمانی جراحی هیسترکتومی استفاده شود، چرا که درمان های دیگری از قبیل شیمی درمانی، پرتودرمانی و … موفقیت آمیز نبوده است.

ابتلا به آندومتریوز

یکی از بیماری هایی که در اثر رشد بافت پوشاننده رحم در خارج از آن به وجود می آید آندومتریوز می باشد که منجر به دردهای شدید و همینطور نامنظم شدن سیکل پریودی خواهد شد و از عوارض آن نیز چسبندگی و ناباروری می باشد، بنابراین برای درمان آن در صورتی که نیاز به جراحی هیسترکتومی باشد، حتما انجام خواهد شد.

عفونت ها

در صورتی که افراد مبتلا به عفونت های باکتریایی باشند که بیماری التهابی لگنی یکی از این موارد می باشد به دردهای شدید لگنی دچار خواهند شد و افراد تحت درمان آنتی بیوتیک قرار خواهند گرفت، ولی در صورت گسترش آن موجب وارد شدن آسیب به رحم می شود که درمان آن جراحی هیسترکتومی می باشد.

ابتلا به آدنومیوز

هنگامی که رشد پوشش رحم در داخل عضله رحم باشد گفته می شود که فرد مبتلا به آدنومیوز شده است و این بیماری منجر به بروز درد شدید و خونریزی خواهد شدو به طور معمول بعد از یائسگی افراد نیز درمان خواهد شد ولی در صورت که نیاز به درمان در زمانی سریع تر باشد از درمان های هورمونی و دارویی استفاده می شود و اگر موثر نباشند هیسترکتومی انجام می شود.

خونریزی غیرطبیعی

برخی از افراد به دلایل مختلفی از قبیل فیبروم، سرطان، تغییرات هورمونی و … دچار خونریزی شدید می شوند که در صورتی که هورمون درمانی برای آن موثر نباید تنها راه درمان هیسترکتومی می باشد.

افتادگی رحم

در صورتی که رحم از محل طبیعی به سمت پایین آمده و داخل واژن قرار بگیرد، میگویند افتادگی رحم رخ داده است و در صورتی که با روش های کم تهاجمی نتوان آن را درمان کرد باید از جراحی هیسترکتومی استفاده شود.

چسبندگی جفت

یکی از دلایل دیگری که منجر به استفاده از این جراحی می شود، چسبندگی جفت می باشد که به دلیل رشد جفت در دیواره رحم اتفاق خواهد افتاد و برای جلوگیری از دست دادن خون زیاد از جراحی برداشتن رحم هم زمان با سزارین استفاده خواهد شد.

نحوه انجام جراحی هیسترکتومی

برای انجام این جراحی در ابتدا فرد تحت بیهوشی یا بی حسی موضعی قرار گرفته و شکم و واژن توسط محلول استریل تمیز خواهند شد و سپس جراح با توجه به شرایط و وضعیت فرد یکی از روش ها و انواع جراحی هیسترکتومی از قبیل ایجاد یک برش در پایین شکم، ایجاد سه الی چهار برش در شکم و یا ایجاد برش در واژن رحم را برای برداشتن رحم انتخاب کرده و به خارج سازی آن خواهد پرداخت.

نحوه-انجام-جراحی-هیسترکتومی

پس از استخراج رحم نیز جای برش های بخیه زده خواهد شد. مدت زمان انجام این جراحی در حدود دوساعت می باشد.

چه نکاتی را باید بعد از جراحی هیسترکتومی رعایت کرد؟

برای تسریع دوران بهبودی نیاز به رعایت برخی نکات مراقبتی می باشد که این نکات عبارتند از:

  • پیاده روی و قدم زدن در طول روز برای جلوگیری از ایجاد لخته خون
  • خودداری از بلند کردن اجسام سنگین
  • خودداری از برقراری رابطه جنسی بعد از جراحی تا مدت تعیین شده توسط پزشک متخصص
  • خودداری از استحمام، شست و شو و استفاده از سوند برای مراقبت از بخیه ها
  • مصرف داروهای تجویز شده توسط پزشک
  • مصرف خوراکی های سالم
  • در ارتباط بودن با پزشک معالج

خطرات جراحی هیسترکتومی

همانطور که در ابتدای مقاله ذکر کردیم این جراحی دارای عوارض بسیار زیادی می باشد که از جمله این عوارض می توان به تخلیه واژن، گرگرفتگی، خشکی واژن، کم شدن میل جنسی، بی خوابی، رابطه جنسی دردناک، خونریزی، عفونت شدید، پاره شدن بخیه های داخلی، انسداد روده، وارد شدن آسیب به مجاری ادراری و … اشاره کرد.

احتمال بروز برخی از این عوارض در صورتی که این جراحی را نزد بهترین جراح انجام دهید بسیار کاهش پیدا خواهد کرد، بنابراین در انتخاب جراح دقت کنید.

سخن پایانی

همانطور  که در این مقاله ذکر کردیم هیسترکتومی برای درمان بیماری های مرتبط با رحم که درمان دیگری برای آن ها موثر نمی باشد انجام می شود و در صورت انجام آن دیگر فرد باردار نخواهد شد و به همین دلیل به طور معمول این جراحی در افرادی که قصد بارداری نداشته و یا بچه دار شده اند انجام می شود. برای جلوگیری از بروز عوارض حتما به بهترین متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.

لینک های مفید
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + 5 =