عفونت ادراری در بارداری

در دوران بارداری سیستم ایمنی خانم ها معمولا ضعیف می شود بنابراین میکروب ها فرصت طلبی می کنند و موجب بروز بیماری ها می شوند. یکی از عفونت های مهم و شایعی که در این دوران بروز می کند عفونت های ادراری می باشد. تشخیص به موقع و زود هنگام این عفونت ها جهت جلوگیری از بروز هر گونه مشکل برای مادر و جنین لازم و ضروری می باشد. در ادامه مقاله به شرح عوامل، علائم و درمان عفونت های ادراری پرداخته می شود.

یکی از علت های وجود عفونت ادراری در دوران بارداری ، افزایش پروژسترون در این دوران می باشد. در دوران بارداری سیستم ایمنی خانم ها معمولا ضعیف می شود بنابراین میکروب ها فرصت طلبی می کنند و موجب بروز بیماری ها می شوند.

برای مشاوره و تعیین وقت قبلی از دکتر ندا حاجیها متخصص زنان و زایمان ، با شماره زیر و پیج اینستاگرام ارتباط برقرار کنید. شماره های تماس : ۸۸۱۹۵۸۳۱ ۰۲۱

عوامل بروز عفونت ادراری

یکی از علت های اینکه در بارداری عفونت ادراری را به صورت شایع در بین خانم ها وجود دارد، افزایش پروژسترون در بارداری می باشد. پروژسترون موجب شل شدن عضلات صاف حالب و در نتیجه گشاد شدن حالب و کاهش جریان ادرار در حالب های می شود.

از طرفی دیگر با بزرگ شدن رحم اثر فشاری که رحم روی حالب می آورد حرکت ادرار را در حالب کند تر می کند. جنینی که در حال رشد است با اثر فشاری که روی مثانه وارد می کند و موجب کندی حرکت ادرار در مثانه می شود . همه این عوامل باعث می شود باکتری ها فرصت بیشتری برای رشد درون ادرار پیدا کند.

علائم عفونت ادراری در بارداری

• سوزش و تکرر ادرار
  • ادرار قطره ای
  • درد لگن
  • درد زیر شکم
  • ادرار کدر
  • ادرار بدبو
  • وجود گلبول های قرمز در ادرار
  • تب و در نتیجه کم آبی بدن
  • درد پهلو زمانی که ادرار به قسمت های بالاتر دستگاه ادراری مانند حالب ها و کلیه برسد

در صورت مشاهده هر یک از این علائم حتما باید به پزشک مراجعه شود تا مورد بررسی قرار گیرد. یکی از آزمایش ها مهمی که در این شرایط درخواست می شود آزمایش آنالیز و کشت ادرار می باشد.

درمان عفونت ادراری

اگر عفونت مثانه درمان نشود می تواند منجر به عفونت کلیه ها شده که باید حتما موارد خفیف عفونت ادرار نیز تشخیص داده شود. به همین دلیل پزشک معمولا به خانم های باردار در اولین مراجعه شان و به با مشاهده کوچکترین علائم، آزمایش ادرار درخواست می کنند. با یک درمان ساه که برای عفونت مثانه انجام می شود می توان از عفونت های کلیه نیز جلوگیری می شود.

عفونت اداری در بارداری

یکی از مواردی که می تواند موجب بروز عفونت شود احتباس ادرار است. به دلیل اینکه در این دوران مثانه گنجایش کمتری پیدا کرده و خانم باردار زودتر از حالت عادی احساس دفع ادرار می کند و اگر در شرایطی باشد که نتواند مثانه خود را تخلیه کند شانس عفونت را در خود افزایش داده و این نگه داشتن ادرار موجی رشد ادرار می شود.

آیا مصرف آنتی بیوتیک در دوران بارداری خطرناک است؟

در واقع باید گفت وجود عفونت در بدن خانم باردار بسیار خطرناک تر از مصرف آنتی بیوتیک می باشد بنابراین داروهای تجویز شده از سوی پزشک متخصص باید به صورت کامل مصرف شود تا عفونت از بدن خارج شود زیرا یکی از عوارض عفونت مانند عفونت ادراری می تواند زایمان زودرس باشد.

نتیجه گیری

عفونت ادراری یکی از عفونت های شایع دوران بارداری می باشد که می تواند در اثر نگه داشتن طولانی مدت ادرار در مثانه باشد. این عفونت ها علائم مشخصی دارند که باید به آنها توجه زیادی کرد تا از بروز عوارض خطرناک آن جلوگیری کرد. جهت درمان این عفونت ها باید به یک متخصص زنان و زایمان مراجعه کرد و با داروهای آنتی بیوتکی که از سوی پزشک تجویز می شود به درمان این بیماری پرداخت.

دو × 2 =