درمورد بیماری سوزاک بیشتر بدانید

سوزاک یک عفونت مقاربتی (STI) است و معمولاً با برقراری رابطه جنسی واژینال، دهانی یا مقعد گسترش می یابد. این بیماری توسط باکتری Neisseria gonorrhoeae ایجاد می شود. این یک مشکل مخصوصاً جدی برای خانم ها است زیرا می تواند به اندام تناسلی آنها آسیب برساند. در صورت عدم درمان، می تواند باعث ایجاد مشکلات سلامتی جدی، از جمله بروز مشکلات بارداری شود.

دکتر ندا حاجیها جراح زیبایی زنان با به کار گیری تکنیک های پیشرفته و روز دنیا و دستگاه های مجهز به اقدام به درمان بیماری های زنان می کنند. شما عزیزان می توانید برای مشاوره و تعیین وقت قبلی از دکتر ندا حاجیها متخصص زنان و زایمان ، با شماره 88195831 021 و پیج اینستاگرام ایشان ارتباط برقرار کنید.

چه افرادی به بیماری سوزاک مبتلا می شوند؟

سوزاک اغلب در زنان 15 تا 24 ساله دیده می شود. اما اکثریت مردم نمی دانند به بیماری سوزاک مبتلا شدند زیرا برخی از آنها تقریبا هیچ علامت و نشانه ای از بیماری را ندارند.

راه های انتقال بیماری سوزاک

سوزاک از طریق:

رابطه جنسی واژن: دهان یا مقعد. سوزاک ممکن است حتی در صورت عدم وجود علائم گسترش پیدا کند. این بدان معناست که می توانید از شخصی که علامت یا علائمی نداشته باشد، سوزاک دریافت کنید.

لمس دستگاه تناسلی: یک مرد برای انتقال بیماری سوزاک نیازی به انزال ندارد. لمس مایعات آلوده خارج شده از واژن یا آلت تناسلی با دهان و چشم نیز انتقال پیدا کند

خانم باردار به جنین: بیماری سوزاک همچنین می تواند حین زایمان به نوزاد خود انتقال دهند که منجر به عفونت های شدید در چسم نوزاد منجر می شود که در نهایت منجر به کوری نوزاد می شود.

درمورد بیماری سوزاک بیشتر بدانید

علائم و نشانه های سوزاک چیست؟

اغلب خانم های مبتلا به سوزاک علائم یا علائمی ندارند یا در صورت بروز علائم، اغلب به قدری خفیف هستند که با عفونت مثانه یا واژن اشتباه گرفته می شوند. علائم یا علائم سوزاک در واقع وابسته به زمانی است که فرد برای اولین بار به بیماری سوزاک مبتلا شده است.

علائم بیماری سوزاک در ناحیه تناسلی می تواند شامل موارد زیر باشد:

• درد یا سوزش هنگام ادرار
  • ترشحات واژن بیشتر از حد معمول
  • ترشحات واژن که متفاوت از حد طبیعی
  • خونریزی بین دوره های عادت ماهیانه
  • درد در لگن یا شکم

علائم و نشانه های سوزاک در قسمت های دیگر بدن عبارتند از:

رکتوم / مقعد: خارش مقعد، ترشحات چرک مانند، خون قرمز روشن روی توالت یا حرکات دردناک روده

چشم ها: درد، خارش، حساسیت به نور، ترشحات چرک مانند

گلو: گلودرد، غدد متورم در گردن

مفاصل (مانند زانو): گرما، قرمزی، تورم یا درد هنگام حرکت

به طور کلی سوزاک می تواند مشکلات جدی برای سلامتی ایجاد کند، حتی اگر علامت یا علائمی وجود نداشته باشد.

چه آزمایشی برای تشخیص بیماری سوزاک وجود دارد؟

اگر جوان هستید و رابطه جنسی دارید ، باید برای تشخیص بیماری سوزاک معاینه شوید. سوزاک در زنان بین 15 تا 24 سال بسیار متداول است. اگر آخرین علائم تست منفی را تجربه کرده اید یا اگر شریک جنسی تان دچار سوزاک شده است، نیاز به انجام آزمایش دارید.

انجام آزمایش سوزاک بسیار اهمیت است، زیرا خانم های مبتلا به سوزاک که درمان نشده اند می توانند دچار مشکلات جدی تری شوند. پس از انجام آزمایش سوزاک، باید برای سایر آزمایش های مقاربتی از جمله کلامیدیا، سفلیس و HIV نیز آزمایش شوید.

سوزاک چگونه تشخیص داده می شود؟

به طور کلی دو روش جهت تشخیص این بیماری وجود دارد:

آزمایش ادرار رایج ترین روش تشخیص سوزاک می باشد. که نمونه ادرار پس از آماده شدن به آزمایشگاه جهت آزمایش ارسال می شود.

برداشتن نمونه از محل آلوده، پزشک از یک سواب پنبه ای برای گرفتن نمونه مایع از محل آلوده (دهانه رحم ، روده یا گلو) استفاده می کند. سپس مایع برای سوزاک آزمایش می شود.

سوزاک چگونه درمان می شود؟

معمولا جهت درمان سوزاک، به بیمار آنتی بیوتیک تجویز می شود. آنتی بیوتیک ها معمولاً به صورت قرص مصرف می شوند. اگرچه آنتی بیوتیک ها می توانند سوزاک را درمان کنند، اما نمی توانند آسیب های دائمی را که به بدن وارد شده است را برطرف کنند. به همین دلیل، انجام آزمایش بسیار اهمیت دارد.

به منظور دریافت یک نتیجه مطلوب از آنتی بیوتیک ها باید تمام آنتی بیوتیکی هایی که پزشک تجویز کرده مصرف شوند و به اصطلاح دوره درمان کامل شود، حتی اگر علائم بعد از مدتی از بین برود. آنتی بیوتیک هایی که فرد برای درمان سوزاک مصرف می کند را نباید به دیگران پیشنهاد بدهد.

در صورت از بین نرفتن علائم پس از یک دوره مصرف آنتی بیوتیک باید مجددا به پزشک متخصص زنان مراجعه شود. در صورت داشتن رابطه جنسی با شخصی که دچار سوزاک است، احتمال ابتلا مجدد به سوزاک وجود دارد.

در صورت عدم درمان سوزاک، چه اتفاقی رخ می دهد؟

سوزاکی که درمان نشود می تواند باعث ایجاد مشکلات جدی در سلامتی در خانم ها شود، از جمله:

• بیماری التهابی لگن (PID) ، عفونت اندام تولید مثل خانم ها PID می تواند منجر به درد مزمن لگن، مشکلات ناباروری شود، به این معنی که خانم نمی تواند باردار شود. سوزاک بدون درمان علت اصلی بروز بیماری التهابی لگن می باشد.
  • خطر بیشتر ابتلا به ویروس HIV یا شیوع ویروس HIV

اگرچه خیلی اوقات این مشکلات بروز نمی کند، اما سوزاک می تواند باعث عفونت گسترده در سایر نقاط بدن مانند خون، مفاصل، قلب یا مغز شود. این می تواند به مرگ منجر شود.

قبل از رابطه جنسی با شریک زندگی خود صحبت کنید و در صورت وجود علائم سوزاک، از پزشک خود در مورد انجام آزمایش اطلاعات لازم را کسب کنید.

مطالب دیگر:

شایع ترین بیماری های مقاربتی

راه های ارتباطی با دکتر ندا حاجیها متخصص زنان و زایمان :

دکتر ندا حاجیها

دکتر ندا حاجیها در سال 1386 پس از فارغ التحصیل شدن در رشته پزشکی عمومی به مدت 2 سال در شاهرود، طرح پزشکی عمومی خود را گذراندند. در سال 1395 ایشان موفق به دریافت بورد تخصصی جراحی زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی تهران شدند و سپس دو سال به عنوان طرح دوره تخصص در استان کردستان به ارائه خدمات درمانی پرداختند. دکتر حاجیها در حال حاضر در بیمارستان فوق تخصصی تندیس و مطب خود، مشغول به فعالیت در حوزه زنان، زایمان و نازایی، جراحی های ترمیمی و زیبایی زنان می باشند. ایشان همواره تلاش خود را برای ارتقای دانش و مهارت خود به کار گرفته اند و با شرکت در کنگره های معتبر و یادگیری متدها و درمان های جدید در به روز نگه داشتن دانش خود کوشیده تا بتواند در بالاترین سطح استانداردها به هموطنان عزیز خدمت رسانی نماید.

هفده − چهارده =

Call Now Buttonتماس با دکتر ندا حاجیها